در حال بارگذاری ...
به بهانه درخشش «بیر دریا سئوگی» در جشنواره ملی فتح

خلیفه لو: تئاتر کوتاه نیازمند نگاه ویژه ای است

میر عباس خلیفه لو کارگردان جوان تئاتر آذربایجان شرقی و سرپرست پروه تئاتر شب اهر است. وی دانش آموخته تئاتر است و در حال حاضر ریاست مجموعه تاریخی تئاتر شهر تبریز را بر عهده دارد. «بیر دریا سئوگی» عنوان نمایشی است به کارگردانی وی که توانست در ۲۲مین جشنواره سراسری تئاتر فتح خرمشهر، جایزه ویژه هیئت داوران در بخش تئاتر کوتاه را از آن خود کند.

به گزارش آذربایجان شرقی - مهرداد خردمند؛ میر عباس خلیفه لو کارگردان جوان تئاتر آذربایجان شرقی و سرپرست پروه تئاتر شب اهر است. وی دانش آموخته تئاتر است و در حال حاضر ریاست مجموعه تاریخی تئاتر شهر تبریز را بر عهده دارد. «بیر دریا سئوگی» عنوان نمایشی است به کارگردانی وی که توانست در 22مین جشنواره سراسری تئاتر فتح خرمشهر، جایزه ویژه هیئت داوران در بخش تئاتر کوتاه را از آن خود کند. خلیفه لو در این باره گفت: نمایش« بیر دریا سئوگی» تنها نماینده شمالغرب کشور در بیست و دومین جشنواره ملی فتح خرمشهر بود و توفیقی شد اثر برتر در نقش نمایش کوتاه انتخاب شود.این کار در سال ۹۴در اهر تولید شد و یک نمایش فیزیکال با موضوع شهدای غواص است

خلیفه لو که دبیری سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران را بر عهده داشت در خصوص این بخش از تئاتر نیز گفت: متاسفانه در استان اذربایجان شرقی به شدت تولید نمایش کوتاه کم است؛ البته در خود  شهرستان اهر که بنیان گذار نمایش کوتاه در استان است نیز مشکلات کلانی وجود دارد ولی امیدوارم با توجه مسئولین و هنرمندان به این گونه از تئاتر شاهد افزایش تولیدات در این زمینه باشیم چرا که معتقدم هرقدر در تولید نمایش های کوتاه و برگزاری جشنواره نمایش های کوتاه درست حرکت کنیم در نمایش های بلند و برگزاری جشنواره های این بخش نیز موفق خواهیم بود.

وی در خصوص فعالیت گروه ها و هنرمندان با کمترین امکانات ممکن در شهرستان ها گفت: اینکه امکانات شهرستان ها با تبریز قابل قیاس نیز بدیهی است، همانطور که امکانات آذربایجان شرقی با تهران قابل مقایسه نیست. اما اینکه این مسئله سدی شود در مقابل فعالیت ها و موفقیت های هنرمندان شهرستان ها درست نیست. نمی توان گفت که چون در مرکز استان ها امکانات بیشتر است پس  در شهرستان ها نمی توان هنرمندان نابی را یافت. حتی اگر به منتخبان جشنواره های مختلف توجه کنید متوجه خواهید شد که اکثر این منتخبان فعال تئاتر شهرستان ها هستند. وی ادامه داد: محدودیت دو رو دارد. روی مثبت آن این است که خلاقیت هایی را ایجاد می کند و با به کار گیری همین خلاقیت ها می توان اثری تحسین بر انگیز را تولید کرد.

وی در خصوص برنامه های آتی تئاتر شب گفت:

گروه «تئاتر شب» یکی از فعال ترین گروه های نمایشی استان اذربایجان شرقی است که در طول چند سال اخیر به موفقیت های در خوری دست یافته است.این گروه برای آینده برنامه های آموزشی در جهت ارتقای سطح علمی  هنرجویان و اعضای خود خواهد داشت. همچنین چند اجرای عمومی نیز در تقویم کاری گروه گنجانده شده است که قرار است به مرور در اهر به روی صحنه روند.

خلیفه لو گلایه ای در جهت بی اهمیتی به موضوع تئاتر  کوتاه کرد و گفتمتاستفانه برخی از مسئولین به اهمیت جشنواره های تئاتر پی نبرده اند. بهتر است بگوییم به اهمیت هنر پی نبرده اند و احتمالا از این موضوع نیز بی اطلاع باشند که جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران به عنوان مادر جشنواره های تئاتر کوتاه ایران، در اهر برگزار می شد که متاسفانه در سال جاری با ضعف هایی همراه بود. اگر این جشنواره با حمایت مسئولان جای خود را پیدا کند مطمعنا به یک جشنواره تخصصی تبدیل خواهد شد و امیدوارم در سال های آینده به جشنواره بین المللی تبدیل شود،این اتفاقات زمانی خواهد افتاد که کلیه  مسئولین قدمی برای شهر و دیار خود بردارند و نگاه تخصصی تر به هنر و تئاتر داشته باشند.

 




مطالب مرتبط

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

به کارگردانی حسین اصل عبداللهی

اجرای نمایش «مستاجر جدید» در تئاتر شهر تبریز تمدید شد
به کارگردانی حسین اصل عبداللهی

اجرای نمایش «مستاجر جدید» در تئاتر شهر تبریز تمدید شد

نمایش «مستاجر جدید» به نویسندگی اوژن یونسکو و کارگردانی حسین اصل عبداللهی که از اول بهمن ماه در سالن استاد صادقی تئاتر شهر تبریز به اجرا درآمد، به دلیل استقبال مخاطبان تا پایان بهمن ماه تمدید شد.

|

نظرات کاربران