در حال بارگذاری ...
پژمان شاهوردی، داور جشنواره تئاتر خیابانی سردرود

تئاتر خیابانی اصل است فرع نیست

پژمان شاهوردی یکی از داوران جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود بود که سابقه حضور در جشنواره های مختلف سراسری را در قالب های مختلف تئاتری در کارنامه دارد. وی در ابتدا با اشاره به زنده بودن تئاتر خیابانی در آذربایجان شرقی گفت: من همواره در جشنواره های که حضور داشته ام و شاهد ایفا و اجرای نمایش هایی از آذربایجان شرقی در عرصه خیابانی بوده‌ام.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند: پژمان شاهوردی یکی از داوران جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود بود که سابقه حضور در جشنواره های مختلف سراسری را در قالب های مختلف تئاتری در کارنامه دارد. وی در ابتدا با اشاره به زنده بودن تئاتر خیابانی در آذربایجان شرقی گفت: من همواره در جشنواره های که حضور داشته ام شاهد ایفا و اجرای نمایش هایی از آذربایجان شرقی در عرصه خیابانی بوده ام. آذربایجان شرقی و تئاتر خیابانی این استان جایگاه خاص خود را در بین فعالان تئاتری کشور دارد. در کنار این مسئله باید این نکته را هم مد نظر قرار داد که این پویایی تمام پتانسیل تئاتر خیابانی آذربایجان نیست و از دارایی های این خطه در عرصه تئاتر هنوز به خوبی استفاده نشده است. وی در این رابطه افزود: متاسفانه در کل کشور ما به تئاتر خیابانی به عنوان یکی وصله نگاه می کنند و تمرکز ها و نگاه ها فقط به روی تئاتر صحنه ای است؛ در آذربایجان شرقی نیز تئاتر خیابانی فاقد سازمان یافتگی و آموزش های طبقه بندی شده بوده است و هنرمندان بیشتر با اتکا به تجربیات خود پیش رفته اند.

شاهوردی بیان داشت: اینکه در آذربایجان شرقی فردی مثل مهدی صالح یار همواره در جشنواره های مختلف خیابانی حضور دارد و درخشش های را هم در این زمینه کسب کرده، اتفاق مبارکی است اما برای استانی مثل آذربایجان شرقی یک نفر صالحیار کم است و صالحیار ها باید تکثیر شوند. این اتفاق از جهتی نگران کننده است که اگر مهدی صالحیار نباشد کسی نماینده در شان این استان نخواهد بود؟ چرا کسی نباید نگاهش به تئاتر خیابانی در این استان حرفه ای باشد و تمرکز بالایی را صرف این عرصه از تئاتر کند؟ تئاتر خیابانی فاکتور ها و باید های خاص خود را دارد و نباید هر کس که حس بیکاری به او دست داد به این سمت متمایل شود. شاهوردی گفت: من در تبریز دانشگاهی را می شناسم که اکثر دوستانم که دانش آموخته تئاتر هستند از این دانشگاه فارغ التحصیل شده اند، اما آیا این دانشگاه قدمی در جهت تئاتر خیابانی ، آموزش و پژوهش در آن برداشته است؟

 

پژمان شاهوردی داور اولین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود در خصوص جشنواره تئاتر سردرود و کیفیت برگزاری آن گفت: بر همه آشکار است که برگزاری جشنواره در هر مقیاسی سختی های خاص خودش را دارد و کسی که صفر تا صد جشنواره را برگزار می کند دغدغه های فرهنگی و هنری دارد.وی گفت: در اکثر شهرهای ما مسئولین شهری  اصلا دغدغه پرداخت به هنر و هنرمند را ندارند اما در سردرود دیدیم که شهرداری و شورای شهر سردرود چگونه پای هنرمندان ایستادند تا به واسطه این ایستادگی عده ای بیایند و هنر خود را عرضه کنند. برگزاری این جشنواره دو آورده مهم برای سردرود خواهد داشت، یکی اینکه هنر تئاتر به خصوص تئاتر خیابانی به مردم هنر شناس سردرود معرفی شد و دیگری اینکه هنرمندان سردرود و آذربایجان شرقی یک جشنواره در مقیاس استانی را برگزار کردند و از برگزاری این جشنواره تجربه های فراوانی را اندوختند که این تجربه ها سال آینده در دور دوم جشنواره به خدمت گرفته خواهند شد. شاهوردی عنوان کرد: اینکه این حجم از مخاطب ساعت 23 شب برای تماشای نمایش خیابانی صف ببندند واقعا در نوع خود بی نظیر است و مسئولان باید قدر چنین حضوری را بدانند و به اجراهای عموم استمرار و تداوم ببخشند.

 

کارگردان برجسته تئاتر کشور در پایان ضمن مبارک دانستن برگزاری این جشنواره گفت: این جشنواره و برگزاری آن واقعا اتفاق میمون و مبارکی است که باید به متولیان و برگزار کنندگان آن تبریک گفت، اما کار برای دور بعد از همین لحظه آغاز می شود. فعالان تئاتر خیابانی استان از عدم مطالعه و آموزش رنج می برند اما تشنه توجه و یادگیری اند. امیدوارم به بها دادن به این فعالان شاهد جشنواره پربار تری در دورهای بعدی باشیم.




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران