در حال بارگذاری ...
نمره خوب میزبانی از اولین دوره

سردرود در قد و قواره های یک جشنواره استاندارد

عصر روز ۲۷ خرداد اولین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود در پارک مره خونی این شهر و با حضور برخی گروه های اجرایی و اعضای شورای شهر و شهرداری سردرود برگزار شد. اقدام الگو گرانه شورای شهر سردرود در برگزاری صفر تا صد جشنواره و همچنین دبیری این جشنواره از موضوعاتی بود که تحسین اصحاب رسانه و اهالی هنر آذربایجان شرقی را به دنبال داشت.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ پایتخت تابلو فرش دست باف جهان، عنوان لقبی است که به شهر سردرود لقب داده شده است. شاید در نگاه اول باورش سخت باشد که این شهر کوچک 35 هزار نفری بزرگترین تولید کننده تابلو فرش دست باف در جهان است؛ اما وقتی به آمار تولیدات تابلو فرش دست باف این شهرستان و نسبت این تولیدات به جمعیت سردرود دقت کنیم، متوجه این قضیه مهم خواهیم شد که اکثر خانواده های سردرودی هنر را در قالب گره های استادانه هر تار ابریشم بر تابلو فرش هایی که می بافند درک کرده و با آن آشنا هستند. از این رو صحبت از هنر به میان جمعیت سردرود بردن، حکم زیره به کرمان بردن است و این سبقه هنری سردرود کار هر هنرمندی را در مدیوم های مختلف هنری، برای ایفا در سردرود سخت می کند. نگارنده در شب هایی که جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود در پارک مره خونی این شهر در حال اجرا بود، شاهد استقبال مردم سردرود با اجراهای جشنواره بود. موضوعی که می توان به عنوان برجسته ترین نقطه جشنواره تئاتر خیابانی سردرود دانست همین استقبال از اجراها و در کل نگاه خوش آمدگون مردم این شهر به ورود تئاتر در قالب جشنواره به سردرود است

 

نمره خوب میزبان

عصر روز 27 خرداد اولین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود در پارک مره خونی این شهر و با حضور برخی گروه های اجرایی و اعضای شورای شهر و شهرداری سردرود برگزار شد. اقدام الگو گرانه شورای شهر سردرود در برگزاری صفر تا صد جشنواره و همچنین دبیری این جشنواره از موضوعاتی بود که تحسین اصحاب رسانه و اهالی هنر آذربایجان شرقی را به دنبال داشت. شهرداری و شورای شهر سردرود به عنوان متولی اولین دوره جشنواره استانی تئاتر خیابانی سردرود، از روزها قبل در جهت تبلیغ جشنواره و تامین بودجه این دوره اقدااتی را در این راستا انجام داده بود. پس از مراسم افتتاحیه، پارک مره خونی میزبان 20 اجرا در بخش اصلی و 3 اجرا در بخش جنبی جشنواره بود که در روزهای 27، 28، 29 و 30 خرداد ماه این اجرا ها توانست مخاطبان سردرودی را در این پارک تاریخی دور هم جمع کند. این اجرا ها بیشتر با محوریت اخلاق و خانواده و محیط زیست بود که در فراخوان جشنواره به آن ها تاکید شده بود. 13 گروه از 8 شهرستان آذربایجان شرقی درگیر در جشنواره بودند که با توجه به برنامه ریزی دبیرخانه جشنواره، طی آخرین روزهای خرداد ماه در سردرود حضور یافتند. میزبانی و اجرای جشنواره تئاتر سردرود آن هم در اولین دوره برگزاری آن به گونه ای بود که تحسین اکثر گروه های شرکت کننده را در بر داشت. این کیفیت در اجرا و میزبانی، همچنین وعده های مسئولان برگزاری جشنواره، تضمین گر برگزاری جشنواره ای مستمر در سال های آتی به علاقه مندان تئاتر در استان است. از جهتی امیدواری بالای مسئولان شهرداری و شورای شهر سردرود در بازخورد برگزاری این جشنواره برای طرح نام سردرود و جذب گردشگر به این شهر، باعث امیدواری اهالی تئاتر و مردم سردرود برای استمرار در برگزاری این جشنواره در دور های بعدی است

 

تئاتر و میراث آذربایجان

مراسم اختتامیه این جشنواره روز 30 خرداد ماه با حضور دو تن از نمایندگان شهر تبریز در مجلس شورای اسلامی، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، رئیس دانشکده خبر صدا و سیما، اعضای هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی استان و بهزاد فراهانی، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون کشور در سالن کتابخانه مرکزی سردرود برگزار شد. در این مراسم زهرا ساعی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت: تئاتر یک هنر ارزشی است که می تواند زمینه ساز انتقال معانی و مضامین ارزشی در جامعه باشد.

وی با بیان اینکه هنر تئاتر مخاطبان زیادی دارد که بیشتر جوانان و نوجوانان هستند خاطر نشان کرد: تئاتر ظرفیت بزرگی برای انتقال صحیح آداب و رسوم و فرهنگ بین نسل هاست و در خطه آذربایجان تئاتر سابقه قدیمی دارد.

ساعی همچنین گفت: تئاتر بدلیل زنده بودن ظرفیت ویژه ای دارد که می توان از آن استفاده کرد و از طریق این هنر می تواند وقایع تاریخی را به نسل های دیگر انتقال داد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: تئاتر بعنوان رکن اساسی هنر هفتم در دهه چهارم انقلاب بسیار مورد توجه قرار گرفته است و در بودجه سالانه نیز ردیف ویژه ای برای توسعه این هنر اختصاص یافته است.

ساعی همچنین ضمن اعلام اینکه باید تلاش کنیم از این هنر در انتقال میراث محسوس و نا محسوس در خطه آذربایجان که فرهنگ دیرینه دارد بصورت مطلوب استفاده کنیم افزود: حمایت از هنرمندان تئاتر وظیفه همه متولیان امر است

 

 

تئاتر آذربایجان شرقی روی ریل توسعه

در ادامه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در آیین اختتامیه نخستین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود گفت: زنجیره تولید و مصرف تئاتر در آذربایجان شرقی به طرز مطلوبی شکل گرفته و گسترش یافته است.

محمد محمدپورخاطرنشان کرد: هنر تئاتر برای ما از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که تئاتر در واقع مجموعه‌ای هنرهاست.

وی افزود: تئاتر رابطه‌ای قدرتمند و سازنده و موثر میان تولیدکنندگان فکر و اندیشه و طیف گسترده‌ای از مخاطبان برقرار کرده و در قالب هنر پیام را منتقل می‌کند.

وی افزود: هدف غائی تئاتر کشف ناشناخته‌ها و ایجاد ارتباط دو سویه میان هنرمندان و مخاطبان و انتقال مفاهیم انسانی و به تبع آن بالندگی انسان و جامعه است.

محمدپور گفت: بر این اساس نباید نگرش یک جانبه داشته باشیم بلکه باید در کنار توجه به تولید اندیشه به ذائقه‌ی مخاطب نیز توجه داشته باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ادامه با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در عرصه‌ی هنر نمایش در طول سال ٩٧ افتاده است، اظهار داشت: در سالی که گذشت تئاتر استان توانست یکی از بهترین سال‌های فعالیتی خود را به ثبت برساند و مخاطبان بی‌شماری را به سالن‌های تئاتر بکشاند.

وی افزود: برگزاری جشنواره‌ی تئاتر استانی، جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران، جشنواره تئاتر خیابانی ارس و جشنواره های متعدد در شهرستانها نشان دهنده‌ی رونق هنر تئاتر در استان است.

محمدپور افزود: وضعیت استقبال مخاطبان از تئاتر در استان بسیار رو به رشد و امیدوار کننده است و در سال ٩٧ بیش از دو هزار اجرای عمومی داشته‌ایم که ٣٧٠ هزار نفر این اجراها را به تماشا نشسته‌اند.

وی تاکید کرد: با همت و همراهی اهالی تئاتر استان بدون شک این رقم در سال ٩٨ افزایش چشمگیری خواهد داشت.

وی توجه ویژه به شهرستانها و کشف و بالفعل نمودن استعدادهای بالقوه و مغفول در شهرستانها را مهمترین رویکرد اداره کل فرهنگ  ارشاد اسلامی استان در سال جاری عنوان کرد.

در این آیین همچنین بهزاد فراهانی  بازیگر پیشکسوت سینما و تئاتر ایران، طی سخنانی، تئاتر را بهترین ابزار برای گسترش فرهنگ و بهترین طبیب برای دردهای اجتماعی و آرامش‌بخش روح و روان جامعه برشمرد.

وی تئاتر خیابانی را دارای ظرفیت گسترده‌ای برای تبیین حقایق و مشکلات جامعه‌ی بشری دانست و گفت: در تئاتر خیابانی مخاطب هم به نوعی درگیر متن و موضوع تئاتر می‌شود و ارتباط محکمتری با موضوع برقرار می کند.

وی ارسال ٥٤ اثر به جشنواره تئاتر خیابان سردرود را بسیار مهم دانست و گفت: ارسال این تعداد اثر به این جشنواره بسیار شعف انگیز و باعث مباهات است.

 

اجرای خوب و کیفیت بد

رامین راستی، مدرس و کارگردان تئاتر، پژمان شاهوردی یکی از چهره های برجسته تئاتر ایران و مهدی صالح یار، کارگردان و مسئول دفتر تئاتر خیابانی انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی داوران مطرح این جشنواره بودند که در مراسم اختتامیه آرای آن ها به معرفی نفرات برگزیده انجامید. در کنار نمره خوب برگزار کنندگان جشنواره تئاتر سردرود، نمره کیفیت آثار می توانست در حد میزبانی و لجرای جشنواره باشد.

 

برگزیدگان اولین دوره

آرای هیئت داوران نخستین جشنواره تئاتر خیابانی سردرود به شرح زیر می باشد

بخش بروشور:

تقدیر: ناصر ولایی برای بروشور نمایش ساعت حرکت

ابراهیم مهروند برای نمایش با طبیعت مهربان باشیم

 

بخش گریم:

تقدیر: آیلین یاقوتی برای نمایش کیسه زباله

 

بخش طراحی لباس:

رتبه دوم: مریم اکبری ناصر برای نمایش قهر نکن مداد کوچولو

رتبه اول: تهمینه آدی بیگ برای نمایش کیسه زباله

 

بخش موسیقی:

رتبه برتر: آیلار خدایی و محمد علیپور برای نمایش ایلقار

 

بخش طراحی فضا:

رتبه سوم: محمد حاجی اقراری برای نمایش ایلقار

رتبه دوم: جهانگیر چالاکی برای نمایش خوب،بد،زشت و سجاد افتخاری برای نمایش کیسه زباله

 

بخش بازیگری مرد:

ضمن احترام به آقایان حسین صادقی اقدم،علی پاشازاده،حبیب کارگر خباز و مسعود نیازی

تقدیر: غلامرضا رزاقی برای نمایش ایلقار و امیر عبدی برای نمایش ساعت حرکت

تقدیر بازیگری کودک: آراز و تایماز پیوندی برای نمایش با طبیعت مهربان باشیم

رتبه سوم: علیرضا صالحی نیا برای نمایش سام به روایت تصویر و بهرام عباسیان برای نمایش مجوزنامه

رتبه دوم: مهدی شاکری برای نمایش باطبیعت مهربان باشیم و امیرمحمدپور برای نمایش سودالی کیشیلر

رتبه اول: حامد ترابی نهاد برای نمایش ساعت حرکت

 

بخش بازیگری زن:

تقدیر: کوثر نادرعلی برای نمایش قهرنکن مدادکوچولو، شقایق خسروشاهی و نسا مهرخواه برای نمایش کیسه زباله

رتبه سوم: شکوفه نظری برای نمایش قهرنکن مدادکوچولو و فاطمه  محمدی برای نمایش سودالی کیشیلر

رتبه دوم: تهمینه آدی بیک برای نمایش عتیقه و فاطمه منیری برای نمایش مجوزنامه

رتبه اول: معصومه شهاب برای نمایش خوب،بد،مزخرف

 

بخش طرح و ایده:

رتبه سوم: محمد حاجی اقراری برای نمایش ایلقار و جهانگیر چالاکی برای نمایش خوب،بد،مزخرف

رتبه دوم: محمدرمضانی برای نمایش قهرنکن مداد کوچولو

رتبه اول: بهناز قرطاسی برای نمایشهای کیسه زباله و باطبیعت مهربان باشیم

 

بخش کارگردانی:

تقدیر: غفار انوشا برای نمایش عتیقه

رتبه سوم: علیرضا قاسمی برای نمایش مجوزنامه

رتبه دوم: فیروزه نعمتی برای نمایش قهرنکن مدادکوچولو

رتبه اول: بهناز قرطاسی برای نمایش کیسه زباله

 

کاربرگزیده: نمایش کیسه زباله به کارگردانی بهناز قرطاسی

 

آثار معرفی شده به سایر جشنواره ها:

نمایش های کیسه زباله و قهرنکن مدادکوچولو به دبیرخانه جشنواره سراسری تئاتر خیابانی  

نمایش مجوزنامه به دبیرخانه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران معرفی شد

نمایش ساعت حرکت به دبیرخانه جشنواره سراسری تئاتر رضوی، بخش خیابانی معرفی شد




مطالب مرتبط

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

نظرات کاربران