در حال بارگذاری ...
با حضور چهره های جدید در این نمایش

تئاتر شهر تبریز با «بالاخره این زندگی مال کیه» وارد سال جدید می‌شود

«بالاخره این زندگی مال کیه» عنوان نمایشی است از فرید ادهمی که قرار است سال جدید مجموعه تئاتر شهر تبریز با آن تحویل شود. این نمایش متنی است نوشته برایان کلارک که قرار است فروردین سال جدید توسط فرید ادهمی به روی صحنه پلاتو صادقی تئاتر شهر تبریز برود.

«بالاخره این زندگی مال کیه» عنوان نمایشی است از فرید ادهمی که قرار است سال جدید مجموعه تئاتر شهر تبریز با آن تحویل شود. این نمایش متنی است نوشته برایان کلارک که قرار است فروردین سال جدید توسط فرید ادهمی به روی صحنه پلاتو صادقی تئاتر شهر تبریز برود. فرید ادهمی از جمله جوانان فعال در حوزه تئاتر تبریز است که علاوه بر بازیگری و کارگردانی آموزش در حوزه تئاتر را نیز در کارنامه خود دارد. او دانش آموخته و دیپلم نمایش و لیسانس بازیگری است و همین نگاه آکادمیک وی به بازیگری و کارگردانی باعث شناخته شدنش در تئاتر آذربایجان شده است. ادهمی که امثال به واسطه بازی در نمایش پرسه های موازی دومین تجربه حضور خود در جشنواره بین المللی تئاتر فجر را کسب کرد حالا امیدوار است این بار با «بالاخره این زندگی مال کیه» بتواند نگاه ها را به خود جلب کند. به بهانه اجرای جدید فرید ادهمی، گفتگویی با وی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

 

 

از جشنواره سی و هفتم فجر شروع کنیم. جشنواره امسال را چگونه ارزیابی می کنید؟

جشنواره امسال فجر هم از دید برنامه ریزی و هم اجرا بسیار منظم برگزار شد و جا دارد خسته نباشید بگویم به عوامل اجرایی این جشنواره و در راس آن نادر برهانی مرند که زحمات زیادی برای بهتر برگزاری این جشنواره کشیدند. حضور و بازی در «پرسه های موازی» آن هم در جشنواره بزرگی مثل فجر یکی از بهترین تجربیات فعالیت من در این عرصه بود و خوشحالم که اجرای ما در شان فجر بود و دومین حضورم در فجر این چنین برایم خوشحال کننده بود.

 

ظاهرا قرار است در اولین روز های سال جدید نمایشی را به روی صحنه ببری؟

بله «بالاخره این زندگی مال کیه» نوشته برایان کلارک که یک بار هم قبلا در تهران اجرا شده است. من اصولا وقتی قرار است کاری را کارگردانی کنم  متن های زیادی را با وسواس می خوانم تا در نهایت به یک انتخاب برسم. وقتی تصمیم گرفتم تا یک متن خوب پیدا کنم و آن را روی صحنه ببرم خانم آیدا آذریان «بالاخره این زندگی مال کیه» را به من پیشنهاد دادند و من متن را خواندم. متن این نمایش را وقتی خواندم حس آزاد اندیشی و آزادی بیان آن بسیار من را تحت تاثیر قرار داد و تصمیم گرفتم این متن را به روی صحنه ببرم.

 

دلیل انتخاب پر تعداد بازیگران جوان در این نمایش چیست؟

انتخاب بازیگران جوان برای من دلایل بسیاری داشت که مهمترین آن تشنگی آن ها برای خوب کار کردن و خوب دیده شدن بود. اینکه از چهره های مطرح تئاتر تبریز دعوت می کردیم تا با ما همکاری کنند راحت و میسر بود اما من اهداف خاصی از انتخاب این کست داشتم. دلیل دیگر انتخاب کست جوان نیاز به انرژی جوانانی بود که بتوانم روزهای تمرین 5 – 6 آن ها را در جو کار نگه دارم و بتوانم از شور و اشتیاق آن ها استفاده کنم. شاید بهتر باشد این را بگویم؛ زمانی که من در اوایل راه بودم کسی به اشتیاق و تشنگی من اهمیت نداد و این در من به یک دغدغه تبدیل شد و حالا که قرار است خودم نمایشی را روی صحنه ببرم دوست دارم به جوان ها بها دهم و چون آموزش و هدایت بازی بسیاری از عوامل این نمایش بر عهده من بود، بنابراین بهترین فرصت برای معرفی چهره های جدید به تئاتر تبریز، این نمایش بود.

 

دلیل انتخاب این متن برای روی صحنه بردن و کارگردانی چه بود؟

من وقتی متن را خواندم در تحلیل هایی که از متن انجام می دادم به این نتیجه رسیدم که موضوع نمایش و اینکه انسان مختار زندگی خود است یکی از اصلی ترین دغدغه های زندگی اکثر ما ایرانی ها و شخص خود من است. شخصیت اصلی داستان این نمایش شخصی است به نام کن هریسون که دچار ضایعه قطع نخاع شده و اراده جسم خود را از دست داده است اما هنوز عقل سلیمی دارد و اتفاقا بر عکس جسمش اختیار عقلش را دارا است؛ همان عقل و قدرت انتخابی که کن هریسون را به میدان جنگی غیر عادی میان مردن و زنده ماندن می کشد. علاوه بر آن جنبه آموزشی هنر در این متن بسیار مشهود است. در این نمایش یک پرستار خوب بودن، یک پزشک و وکیل خوب بودن و در نهایت یک بیمار خوب بودن به چالش کشیده می شود که بسیار جای تامل دارد.

چقدر تمرین برای این نمایش انجام دادید؟

مرداد 97 مراحل پیش تولید اثر را آغاز کردیم و از اول شهریور تمرینات این نمایش را آغاز کردیم. تمرینات این نمایش بسیار طولانی و فشرده ایی بود و ساعت ها وقت را صرف تمرینات می کردیم تا در نهایت به آنچه که می خواهیم نزدیک شویم. به علاوه برخی بازیگران این کار بازیگرانی هستند که قبلا فرصت حضور در صحنه را پیدا نکرده بودند و به همین جهت لازم دیدیم تا ساعت های بیشتری را به تمرینات اختصاص دهیم تا توازن بین کاراکتر ها برقرار شود. این تمرینات به صورت مداوم حتی تا روزی 5-6 ساعت هم رسید. اما از طرفی کار با نیروهای جوان انرژی پیشرفت در کار را افزایش می دهد و باعث شد تا برنامه ها طبق روال پیش برود.

 

زمان دقیق اجرای این اثر مشخص شده است؟

بله از 20 فروردین سال جدید انشالله میزبان مخاطبان تبریزی خواهیم بود و اگر برنامه ها آنگونه که طرح ریزی شده اند پیش بروند روزانه در دو سانس نمایش را به روی صحنه خواهیم برد تا همه مردم هنر دوست تبریز فرصت دیدن این نمایش را داشته باشند. طبق پیش بینی های ما بسیار امیدواریم که این اثر با استقبال خوبی مواجه شود و در مراحل تحقیقات اولیه کار و در مصاحبه با افراد مختلف این پیش بینی برای ما ملموس تر شد.

 

لازم به ذکر است نمایش «بالاخره این زندگی مال کیه» از 20 فروردین سال 98 در پلاتو صادقی تئاتر شهر تبریز به روی صحنه خواهد رفت و پیش فروش بلیت روزهای ابتدایی این نمایش به زودی آغاز خواهد شد.

 




مطالب مرتبط

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران