در حال بارگذاری ...
در نشست خبری جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی بیان شد

نام تبریز و میرزا آقا تبریزی همواره باید بر تارک نمایشنامه نویسی ایران بدرخشد

نشست خبری اولین دوره جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی در محل خانه هنرمندان تبریز و برگزار شد.

به گزارش آذربایجان شرقی – مهرداد خردمند؛ نشست خبری اولین دوره جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی در محل خانه هنرمندان تبریز  برگزار شد. سیروس مصطفی دبیر نخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی «میرزا آقا تبریزی » جایزه ایوب آقا خانی ظهر روز یکشنبه در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن اشاره به اهداف انجمن مردم نهاد دانش آموختگان تئاتر تبریز به تاثیر حضور رسانه ها در محوریت رخ داد های تئاتری آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: شکل ساختاری ما در انجمن دانش آموختگان تئاتر تبریز، به صورت مردم نهاد است و در عین حال دارای متخصصان نام آشنا از انجمن هنرهای نمایشی می باشد که همواره به حمایت و کمک نیاز دارد، این نهاد حدود دوسال است که شکل گرفته و دلیل ایجاد آن هم رفع خلع‌های علمی آموزشی در حوزه تئاتر به شمار می رود.

وی با بیان اینکه هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی طی چند سال گذشته  در جایگاه خوبی قرار گرفته است، بیان کرد: حوزه فرهنگ و هنر به ویژه نمایش طی سال های اخیر موفقیت های بسیاری را شاهد بوده است؛ به طوری که علاوه بر مخاطبان زیاد چرخه اقتصادی تئاتر هم به مرور زمان بهبود یافته  است.

مصطفی ابراز کرد: ما تا زمانی که صاحب ادبیات نمایش بومی نشده‌ایم، همواره با کاستی ها و نقص ها روبه رو خواهیم شد، برای پوشش این نقص تلاش کردیم بهانه‌ای برای تولید نمایش‌نامه پیدا کرده و جشنواره ی ملی با عنوان نمایش‌نویسی میرزا آقا تبریزی جایزه ایوب خانی طراحی کنیم.

وی با اشاره به محوریت جشنواره ملی نمایش‌نویسی میرزا آقا تبریزی اظهار کرد: رویکرد ما دو حوزه تاریخی و معاصر ایس،  یکی تاکید بر نقش تاریخ فرهنگی تبریز در شکل‌گیری ادبیات نمایشی ایران و دیگری تولید محتوا بر اساس فرهنگ آذربایجان هم جزو اهداف‌مان به حساب می‌آید.

دبیرنخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی افزود: اکثر نمایش‌نامه‌های اجرایی در استان خارجی، تالیفی و یا نوشته نویسندگان ساکن تهران با همان دغدغه های منحصر به تهران  هستند که در بین مخاطبان تئاتر ما شاید حائز اهمیت کم تری باشند.

وی ادامه داد: با توجه به پتانسیل تبریز فراخوان به تمام شهرهای کشور ارسال شده است، استقبال از شهرهای دور هم به دبیرخانه رسیده که به نظر شاهد موفقیت های دو چندان خواهیم شد.

سیروس مصطفی در مورد میزان رضایت از روند جشنواره و چشم انداز آن گفت: طبیعتا در سال های اول هر جشنواره ایی نقص های عدیده ایی فراوانی مشاهده می شوند که رفته رفته و با طی آزمون خطا ها و آسیب شناسی های جشنواره قبلی روند جشنواره رو به صعود می شود؛ ما نیز از اولین دوره جشنواره نمایش نامه نویسی میرزا آقا تبریزی به همان اندازه اولین دور برگزاری این جشنواره انتظار داریم اما تمام هدفمان این خواهد بود که جشنواره بی عیب و نقصی در شان نام و جغرافیای آن برگزار کنیم و در سال های بعد نیز این روند را رو به رشد ادامه دهیم.

دبیرنخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی عنوان کرد: برند جشنواره، میرزا آقای تبریزی است، در این رویداد تلاش کردیم یک سنت‌شکنی روی دهیم و جوایز را صرفاً به نام فردی که مرحوم شده نام‌گذاری نکنیم، شورای سیاست‌گذاری جشنواره جوایز جشنواره را به نام ایوب آقاخانی نهادند که یکی از ارکان نمایش‌نویسی ایران است.

وی ادامه داد: طبیعتا در دوره‌های بعدی از نام دیگر مفاخر حوزه تئاتر و ادبیات نمایشی استفاده خواهیم کرد.

مصطفی درخصوص برنامه‌های انجمن دانش‌آموختگان تئاتر تبریز برای شناساندن بهتر جشنواره گفت: ما در این جشنواره خواستیم که قدم‌های‌مان را محکم و قانونی برداریم، مجوز جشنواره از مرکز هنرهای نمایشی کشور صادر و در تقویم آنها هم درج شده است.

دبیرنخستین جشنواره ملی نمایشنامه نویسی میرزا آقا تبریزی اذعان داشت: بر اساس پیش بینی مقرر شده است تا در همه حوزه‌ها ۵ نامزد انتخاب کنیم که حداقل یک کتاب چاپ شود تا وقتی کارگردان‌های ما می‌خواهند یک نمایش بومی را اجرا کنند از آن کتاب به عنوان مرجع بهره ببرند.

وی افزود: نام میرزا آقاخان تبریزی کم‌کم در حال فراموش شدن بود، اما با این جشنواره احیا شد، همچنین ما در این جشنواره از میرزا آقاخان تبریزی غبارروبی کردیم، اما چون دوره اول جشنواره است،  فعلا تمرکزمان را روی گردآوری آثار گذاشته‌ایم.

مصطفی در خصوص بودجه تخصیص یافته به این جشنواره توضیح داد: انجمن دانش آموختگان تئاتر یک مجموعه مردم نهاد است نه یک مجموعه صاحب درآمد، سرمایه‌ما تخصص‌ ما است و در این زمینه صاحب فکر و ایده هستیم.

 




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران