در حال بارگذاری ...
در نشست خبری نمایش « تئوری میس کال » عنوان شد:

امیدواریم تئاتر در آذربایجان شرقی تبدیل به صنف شود

رامین ریاضی، کارگران نمایش « تئوری میس کال » در نشست خبری این نمایش که پس از اجرای نخست آن در محل اجرای نمایش برگزار شد، با اشاره به اهداف « تئوری میس کال » اظهار داشت: با توجه به اینکه امروز شاهد نخستین اجرای این نمایش بودیم، قطعاً کارمان نواقصی دارد اما می‌توانیم با انتقادات و پیشنهادات این نقاط ضعف را رفعک نیم.

به گزارش آذربایجان شرقی و به نقل از تسنیم؛ نشست خبری نمایش « تئوری میس کال » با حضور اصحاب رسانه در پلاتو استاد صادقی مجموعه تئاتر شهر تبریز برگزار شد.

رامین ریاضی، کارگران نمایش « تئوری میس کال » در نشست خبری این نمایش که پس از اجرای نخست آن در محل اجرای نمایش برگزار شد، با اشاره به اهداف « تئوری میس کال » اظهار داشت: با توجه به اینکه امروز شاهد نخستین اجرای این نمایش بودیم، قطعاً کارمان نواقصی دارد اما می‌توانیم با انتقادات و پیشنهادات این نقاط ضعف را رفع کنیم.

وی ادامه داد: هدف ما از اجرای این نمایش آسیب‌شناسی اجتماعی و طرح یکی از مسائل روز جامعه بود که تلاش کردیم در حد توان خودمان به آن پرداخت کنیم.

ریاضی در رابطه با شیوه جدیدی که برای بلیت‌فروشی این نمایش در نظر گرفته شده است، گفت: همیشه افتخار این را داشته‌ام که با این گروه کار کرده‌ام. با توجه به سابقه همکاری‌مان، از خواسته‌های هم به خوبی آگاه هستیم. یکی از وظایف تئاتر مبارزه است. پیشنهاد دادیم که بلیت‌فروشی این نمایش به صورتی انجام شود که هر شخص در حد توان خود برای بلیت هزینه بپردازد.

کارگردان نمایش « تئوری میس کال » افزود: این موضوع خیلی زود هم از سوی اعضای گروه تأیید شد. وقتی این گروه که زندگی آن‌ها از این راه می‌گذرد، این موضوع را قبول می‌کنند، فقط به خاطر فرهنگ‌سازی است.

وی ادامه داد: در شهر ما همیشه هزینه‌های کلان صورت می‌گیرد تا فرهنگ‌سازی کنیم اما این حرکتی که آغاز کرده‌ایم با استقبال عمومی مواجه شده است. از یک بابت ناراحت شدیم چرا که انتظار حمایت از مسئولان داشتیم. منظورمان از حمایت این است که حداقل برای تماشای نمایش می‌آمدند البته شاید امروز روز اول بود و از روزهای آتی شاهد حضور مسئولان باشیم.

ریاضی با اشاره به توجه دست‌اندرکاران این نمایش به وضعیت اقتصادی مخاطبان گفت: برای اینکه همه مردم بتوانند نمایش را ببینند این شیوه بلیت‌فروشی که ایده‌ای نوین است را انتخاب کردیم. ممکن است روزی 5 تئاتر اجرا شود که در این صورت یک مخاطب باید 100 هزار تومان هزینه کند که با توجه به شرایط اقتصادی امروز، این موضوع مسئله‌ای سخت است.

وی در رابطه با اینکه هیچ تبلیغات محیطی برای اجرای این نمایش صورت نگرفته است خاطرنشان کرد: بازیگران این نمایش شناخته‌شده هستند و تشنه نام نیستیم اما برای فرهنگ‌سازی تلاش می‌کنیم. ما تبلیغات محیطی و هیچ دکوری هم با هزینه‌های بالا نداشته‌ایم. در واقع برای تبلیغات محیطی و دکور باید هزینه آن را از مخاطب بگیریم اما سعی کرده‌ایم کار را به گونه‌ای دیگر پیش ببریم و کیفیت نمایش را حفظ کنیم. امیدواریم این حرکت که برای نخستین بار در کشور صورت می‌پذیرد، ادامه داشته باشد.

کارگردان نمایش « تئوری میس کال » در پاسخ به سؤالی درباره پایان بندی این نمایش و عدم جمع بندی مناسب، گفت: 80 دقیقه زمان نمایش ما بود که در بستری اجتماعی و موضوع روز روایت می‌شود. اگر روزنامه‌ها را باز کنیم می‌توانیم نمونه‌های آن را ببینیم و نیازی نیست که به لایه‌های زیرین آن بپردازیم.

وی افزود: در این نمایش تعدادی نقش داریم که همه خاکستری هستند و نمی‌توانیم بگوییم خوب مطلق یا بد مطلق هستند. در این بین مشخص می‌شود افراد مقصر نیستند بلکه جامعه مقصر است و خواستیم ببینیم مخاطب چه تصمیمی می‌گیرد. به همین دلیل هم بازیگران با نام اصلی خود در این نمایش حضور دارند تا خودمان را بهتر در موقعیت نقش‌ها قرار دهیم.

ریاضی در مورد استفاده از فاصله گزاری برشتی در نمایشش گفت:  این نمایش به اندازه‌ای تلخ است که در برخی صحنه‌ها ترجیح دادیم با دیالوگ آن‌ها را نشان دهیم تا مخاطب احساساتی نشود. گاهی اوقات نیز سعی کردیم مخاطب را بخندانیم. در واقع می‌خواهیم این فکر را به مخاطب منتقل کنیم که بعد از پایان نمایش نیز به آن بپردازد. وقتی بازیگر از میان تماشاگران بازی را آغاز می‌کند، یعنی این موضوع از درون جامعه است. می‌خواستیم این قضاوت با هر نوع دیدگاهی بر عهده خود فرد باشد و این موضوع عامدانه بود تا مخاطب درگیر موضوع شود.

این کارگردان با اشاره به مشکلات تئاتر تبریز گفت: هر زمان تئاتر تبدیل به صنف شود قطعاً نمایش در تبریز شرایط خوبی خواهد داشت. این یعنی حق‌وحقوق در تئاتر مطرح باشد. در سینما این‌گونه است و برای تهیه‌کنندگی باید وارد صنف تهیه‌کنندگان شوید. در بحث کارگردانی هم همین موضوع است. هر زمان این حقوق در تئاتر هم مورد توجه قرار گیرد، وضعیت ما نیز بهتر می‌شود.

وی در پایان گفت: ما نیز در این شرایط سخت، ایثارگرانه زندگی کرده‌ایم. هنرمندی که تمام عمر خود را روی صحنه کار کرده است، اگر دچار مشکلی شود چه کسی به او رسیدگی می‌کند؟ ما کار را شروع کرده‌ایم و منتظریم ببینیم چه قول‌هایی از مسئولان می‌گیریم. در آستانه 40 سالگی انقلاب هستیم و امیدواریم این اتفاق نیز رخ دهد.

حامد منافی، بازیگر نمایش « تئوری میس کال » در ادامه این نشست در رابطه با شیوه نوین بلیت‌ فروشی این نمایش اظهار داشت: هنر نمایش به خصوص تئاتر با مخاطب‌های خود زنده است. این شیوه بلیت‌ فروشی را قبول کردیم چون دوست داریم مخاطبان ما از تمام اقشار به سالن اجرا بیایند.

وی افزود: موضوع این نمایش یک معضل اجتماعی است و می‌خواهیم اقشار مختلف شاهد اجرای آن باشند. به همین دلیل ملاک ما بلیت‌فروشی نیست بلکه می‌خواهیم با این حرکت معضل اجتماعی را مطرح کنیم.

منافی ادامه داد: ما به دنبال تأثیر اجتماعی و فرهنگی بودیم و ترجیح دادیم این حرکت برای اولین بار در شهرمان رخ دهد. شاید این حرکت آغازی باشد برای حرکت‌های بهتر در روزها و هفته‌های آتی.

لازم به ذکر است نمایش « تئوری میس کال » به نویسندگی محسن رهنما، به کارگردانی رامین ریاضی و بازی حامد منافی، مرتضی میرزا زاده، سنا پورسعیدی و زیبا فرج الهی از چهارشنبه 3 بهمن 97  درپلاتو استاد صادقی مجموعه  تئاتر شهر  تبریز به روی صحنه رفته است و تا 15 بهمن‌ماه همه روزه از ساعت 18 میزبان مخاطبان خواهد بود

 




مطالب مرتبط

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام استاندار آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

استاندار آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، این رویداد را محلی برای نمایش تنوع و تعدد نگرش‌ها و ‌اندیشه‌ها دانست که فضایی مناسب را فراهم می‌کند تا اصحاب هنر در کنار هم قرار بگیرند.

|

گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم
گفت‌وگو با حسین اصل عبداللهی، مدرس، نویسنده و کارگردان تئاتر

برای شناخت بهتر، انسان را در پرانتز قرار دادم

حسین عبداللهی، مدرس و کارگردان تئاتر با نقل این جمله هوسرل که «برای شناخت هر پدیده‌ای، باید آن را در پرانتز قرار بدهیم»، می‌گوید برای شناخت و گذاشتن ذات انسانی در بوته آزمایش، در نمایش «پرانتز باز انسان پرانتز بسته»، وجود و ماهیت انسان را در پرانتز قرار داده است.

|

نظرات کاربران