در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش تئوری «میس کال»:

قیمت بلیت ها را تماشاگر تعیین می‌کند

تقریبا یک سال پیش بود که نمایش «نگاهمان می کند» پس از درو اکثر جایزه های جشنواره استانی روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر رفت. حالا پس از یک سال رامین ریاضی با نمایشی جدید این بار در پلاتو استاد صادقی تئاتر شهر تبریز، به صحنه بازگشته است. و در اقدامی نو، در نظر دارد به جای فروش بلیت، صندوقی در سالن انتظار نمایش قرار دهد تا هر تماشاگر مبلغی به اندازه وسعش در آن بیاندازد و به تماشای نمایش بنشیند.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، « تئوری میس کال » عنوان نمایشی است که قرار است بهمن ماه امسال با کارگردانی رامین ریاضی، میزبان مخاطبان تبریزی باشد. به همین بهانه گفتگویی انجام داده ایم با رامین ریاضی کارگردان نمایش «تئوری میس کال»:

 

از کار اخیرتان شروع کنیم، ظاهرا تا ۳ روز آینده نمایشی را به صحنه می‌برید؟

در روز سوم بهمن ماه ۹۷ ساعت ۱۸ ، در مجموعه تئاتر شهر تبریز، سالن استاد صادقی، نمایش «تئوری میس کال» نوشته دوست خوبم محسن رهنما به روی صحنه خواهد رفت. این نمایش با بازی حامد منافی، مرتضی میرزازاده، سنا پرسعیدی و زیبا فرج الهی   در این نمایش ایفای نقش می کنند که این نمایش توسط گروه پیاده آماده اجرا کرده که ماحصل سه ماه تمرین مداوم دوستان بسیار خوبم هست و امیدواریم  که  مخاطبین گرامی از تماشای این نمایش لذت ببرند. این نمایش از تاریخ ۳ بهمن تا ۱۵ بهمن اجرای قطعی خواهد داشت و اگر با استقبال مخاطبین همراه شود سعی خواهیم کرد تمدید این نمایش را برای چند روز کوتاه در نظر بگیریم

 

قطعا هر کارگردانی برای انتخاب متن دلایل خاصی دارد، دلیل شما برای روی صحنه بردن « تئوری میس کال » چیست؟

قطعا هر کارگردانی برای انتخاب متن دلایل خاصی دارد و هر متنی باید با دغدغه کارگردان همراه باشد. حالا این دغدغه ها می تواند دغدغه های متفاوتی باشد، دغدغه های سیاسی، اجتماعی و هر دغدغه دیگری که در مورد زندگی و تفکراتش می توان نام برد. در کارهای چند سال اخیر من  دغدغه های اجتماعی بسیار دیده می شود، دغدغه هایی که  در خانواده ها نفوذ پیدا کردهاست،  مسائل و مشکلاتی که در خانواده ها نفوذ پیدا کرده است و مشکلات روز جامعه ماست و نیاز به آسیب شناسی دارد و نیاز است در مورد آنها بحث شود و تلنگری به مخاطب زده شود، به همین دلیل دوست دارم بیشتر  در مورد همین مسائل صحبت کنم، هر چند زمانی هم دوست داشتم در مورد تنهایی انسان ها صحبت کنم و در یکی از  نمایش هایم نیز آنرا مطرح کردم. در نمایش «تئوری میس کال» این قضیه وجود دارد ، زندگی دو زوج را می بینیم که در دام یک سری از مشکلات  می افتند که  نمی خواهم جذابیت داستان را برای مخاطبین با  تعریف کردن داستان از بین ببرم.

 

از کی تمرینات را شروع کردید و فاکتور انتخاب بازیگرانتان چه بود و آیا  این بازیگران انتخاب اول شما برای نقش ها بودند؟

نمایش تئوری میس کال تمرینات خود را از اوایل امسال برای شرکت در جشنواره تئاتر استانی آغاز کرد و بصورت مداوم حول و حوش  سه ماه  تمرینات مداوم را به همراه دوستان پشت سر گذاشتیم. با صحبت هایی که با نویسنده داشتیم سعی کردیم به جهت بستر رئالیستی در  نام شخصیت ها نیز از نام های بازیگران استفاده شود.فاکتورم برای  انتخاب بازیگر در نمایش از لحاظ سنی و  چهره بود به خاطر اینکه ما دو زوج داریم -در واقع دو برادر داریم-یکی مدت هاست ازدواج کرده و دیگری در آستانه ازدواج هست و  اینکه بنا به شخصیتشان باید بار روانی چهره ها در شخصیت مشخص باشد ،برایم مهم بود و نکته دیگر اینکه به خاطر اینکه تجربه ای لذتبخش برای خودم باشد سعی کردم از بازیگرانی استفاده کنم که تجربه کار با هم را داشتیم و اولین انتخاب هایم برای این نمایش همین بازیگرانی بودند که  در کار حضور دارند و برای  نزدیک  شدن به کاراکتر ها  بسیار و بسیار تمرین شده بود و شخصیت ها را لمس کنند تا بتوانند به شکل واقع گرایانه به مخاطب ارائه بدهند. نا گفته نماند که  آقایان حامد منافی  و مرتضی میرزاده  یکی از با سابقه ترین بازیگران تئاتر  استان است و در طول سالیان متمادی اجراهای متفاوتی را روی صحنه برده اند و جوایز متعددی از جشنواره های مختلف استانی و ملی و بین المللی کسب نموده اند، خانم پورسعیدی علیرغم جوانی در کارهای متعددی فعالیت نموده و سالها پی در پی جوایز یک بازیگری جشنواره استانی را کسب نمودند و در جشنواره فیلم استان آدربایجانشرقی جایزه یک بازیگری را کسب نموده اند و همچنین خانم فرج الهی از بازیگران خوب  تئاتر و تلویزیون استان هستند و تمامی این بازیگران دارای سابقه درخشان هستن و اینکه برای این کار با بنده همدل شده اند دلیلی متقن برای انتخاب بازیگران است.

 

سال قبل تقریبا  در همین زمان ها بود که نمایش «نگاهمان می‌کنند» را روی صحنه بردید. حالا  پس از  یک سال احساس می کنید استقبال از نمابش اخیرتان چه میزان خواهد بود؟

بله، دقیقا یک سال پیش بود که نمایش «نگاهمان می‌کنند» را روی صحنه بردم و در مدت این یکسال دوستان و هنردوستان از طریق فضای مجازی هم پیگیر بودند که آیا کاری را روی صحنه خواهیم برد یا خیر . این کار را  ما دوست داشتیم و امیدواریم با استقبال مواجه شود و بتوانیم نمایش خود را برای تمام مردم عرضه کنیم چون نمایشی است که برای تمام اقشار جامعه حرفی برای گفتن دارد و پیام آن مخصوص یک گروه خاص نیست و بلکه تمام افراد جامعه را شامل می‌شود.

 

به نظر شما اصولا استقبال مخاطب از یک نمایش در تبریز و آذربایجان به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

دلایل بسیار زیادی برای استقبال مخاطب از یک نمایش وجود دارد، یکی از آنها می تواند انتخاب متن از یک نویسنده خاص باشد ، یا می تواند حرف یا اندیشه ای که از یک متن ارائه می شود باشد ، این دلیل می تواند مقبولیت کارگردان یا بازیگران باشد، شیوه اجرایی ،دکور،تبلیغات، زبان و خیلی از عوامل دیگر در استقبال مخاطب تاثیرگذارند.

 

ظاهرا  تمهید خاصی برای بلیت فروشی نمایش اخیرتان اتخاذ کرده اید،کمی در این باره توضیح می دهید؟

نمایش « تئوری میس کال» سعی کرده است به شیوه ای جدیدتر  بلیط فروشی کند. ما در جلسات آسیب شناسی که برای تئاتر داشتیم، یکی از آسیب هایی که اخیرا در تئاتر وجود داشته و خیلی از مخاطبین نتوانسته اند از کارها دیدن کنند، اجراهای همزمان و دیگری قیمت بلیط یک نمایش بوده است. مخاطب دوست دارد به تماشای تمامی نمایش ها بنشیند ولی این به دلایل اقتصادی برای جامعه قابل درک است ،توان آنرا ندارد. با هم اندیشی که با اعضای گروه در جلسات مختلف داشتیم  به این نتیجه رسیدیم که شاید یک ریسک  باشد و بتوان گفت یک جانفشانی برای مخاطب است و شاید هرکسی این نتیجه را بشنود تعجب کند ولی بنده و اعضای گروه با تمام وجود و عقیده و ایمان به این نتیجه رسیدیم که بلیت های نمایش تئوری میس کال را برای اینکه تمام اقشار جامعه بتوانند ببینند ،چه دانشجویان عزیز چه مردم از هر قشر و هر صنفی ، قیمت بلیت های نمایش یا توان مخاطب در نظر گرفته شده است. فکر می کنم این کار می تواند یک حرکت در جهت آشتی دادن مخاطب با تئاتر باشد و کمکی  به حذف نشدن سبد فرهنگی در خانوار مردم  کند. ما این قدم را برداشتیم و امیدواریم مردم نیز به تماشای این نمایش بنشینند و تفکری در ذهنشان بوجود آمده و تلنگری به خودشان بزنند تا جلوی بسیاری ازآسیب ها را بگیرند ، ما بلیط فروشی بصورت مرسوم  نخواهیم داشت  و در واقع ما صندوقی در لابی سالن تعبیه خواهیم کرد   و هر مخاطب به جای اینکه هر مخاطب بلیطی بصورت کاغذی دریافت کند، هر مبلغی را که در توانش هست می تواند در صندوق بیاندازد و به دیدن نمایش برود، شعاری که ما می خواهیم در این نمایش نهادینه کنیم اینست که این تئاتر به هیچ وجه رایگان نیست  و توان مالی مخاطب دلیل بر رایگان بودن این تئاتر نیست،ما سه شعار برای این نمایش در نظر گرفته ایم، ۱. این تئاتر به هیچ وجه رایگان نیست.۲.تئاتر یک قرارداد است.۳. عرضه بلیط های نمایش تئوری میس کال متناسب با توان مالی مخاطب است.

 

فکر کرده اید که این شیوه فروش بلیت چه بازخوردی خواهد داشت؟

من فکر می کنم یک اتفاق بسیار خوب اتفاق بیفتد، این حرکت برای اولین بار در شهر تبریز ، استان آذربایجانشرقی و شاید ایران اتفاق می افتد که امیدوارم بانی خیر باشیم تا برنامه های دیگر هم بتوانند  از چنین شیوه ای استفاده کنند و تماشاگران نیز از هنرمندان و کسانی که سالهاست در این عرصه فعالیت می کنند حمایت کنند . تمامی بازیگران و عوامل این نمایش از حرفه ای های این شهر هستند که حرفه آنان صرفا تئاتر هست و تنها محل در آمدشان تئاتر است، چنین بزرگ منشانه نگاه می کنند جای تشکر دارد و بنده امیدوار هستم اتفاقاتی خوبی رقم بخورد مهم شروع این حرکت هست که مردم را به سالن های تئاتر بکشانیم و تئاترهای دیگر را نیز تبلیغ کنیم تا آنها را نیز ببینند. هر چقدر فرهنگ و هنر این جامعه پیشرفته تر باشد قطعا آن جامعه هم پیشرفت خواهد کرد بطوری‌که ضرب المثلی هست که می گوید: پیشرفت یک جامعه را ببینید به فرهنگ و هنر آن جامعه نگاه کنید.




نظرات کاربران