در حال بارگذاری ...
  • نازیلا ایران زاد به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول»:

    جنسیت هیچ گاه محدودم نکرده است

    نازیلا ایران زاد بنام را باید جزو آن بانوانی دانست که قدم هایش هم پای مردان تئاتر در تبریز دیده می شود. کارگردانی که با سه نمایش اخیر خود در تبریز توانست به سرعت در میان عموم مردم شناخته شود؛ این شناخته شدن تا به آنجا پیشرفت داشته است که نمایش های پاشا و آجی و کول هر دو در بازه زمانی یک ساله به صورت مجدد به روی صحنه رفتند. ایرانزاد که دانش آموخته تئاتر است سال قبل با نمایش « پاشا » که به زبان ترکی نوشته و اجرا شده بود توانست در بخش ایران ب سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به رقابت بپردازد. اکنون و به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول » گفتگوی مختصری داشته ایم با این کارگردان

    به گزارش آذربایجان شرقی - مهرداد خردمند؛ نازیلا ایران زاد بنام را باید جزو آن بانوانی دانست که قدم هایش هم پای مردان تئاتر در تبریز دیده می شود. کارگردانی که با سه نمایش اخیر خود در تبریز توانست به سرعت در میان عموم مردم شناخته شود؛ این شناخته شدن تا به آنجا پیشرفت داشته است که نمایش های پاشا و آجی و کول هر دو در بازه زمانی یک ساله به صورت مجدد به روی صحنه رفتند. ایرانزاد که دانش آموخته تئاتر است سال قبل با نمایش « پاشا » که به زبان ترکی نوشته و اجرا شده بود توانست در بخش ایران ب سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به رقابت بپردازد. اکنون و به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول »با او به گفت و گو نشستیم.

     

    تئاتر از کجا وارد زندگی شما شد و از کجا تصمیم گرفتید به صورت تخصصی وارد این حرفه شوید؟

    تا جایی که به خاطر دارم در سال هایی تقریبا دور، تعزیه هایی که هر سال روزهای تاسوعا و عاشورا برگزار می شد، ریتم و حس در گروههای اجرایی که آن موقع به این صورت از آن شناخت نداشتم، ارتباط خالصانه تماشاگران با این گروه، تمام آن چیزی که من را قانع می کرد که همه این ها می تواند بهتر از این نیز کار شود و تمام تصاویر به یاد مانده از چنین اجراهایی در ذهنم، میل به تاثیرگذاری در مخاطب از طریق نمایش را در من تقویت کرد

     

    جزو معدود کارگردانان زن حال حاضر تئاتر آذربایجان هستید. آیا تا به حال محدودیت هایی با این عنوان داشته اید؟

    تا به حال به صورت جدی درباره اینکه جنسیت چقدر محدودم کرده است فکر نکرده ام. محدودیتی اگر هست همه گیر و شامل تمام افرادی است که در این رشته فعالیت می کنند، زن و مرد ندارد. این فکر می تواند کمی به طرز فکر جامعه هم برگردد. تا زمانی که قائل به جنسیت نباشیم، مشکلات را همه گیر و طبیعی خواهیم دید. من به عنوان یک کارگردان زن تا به حال به هیچ محدودیتی برخورد نکرده ام اما این را باید بگویم که اگر محدودیتی بوده باشد برای ایرانزاد کارگردان بوده است نه ایرانزاد کارگردان زن

     

    این روز ها « آجی و کول » را درصحنه دارید. روند شکل گیری این نمایش چگونه بود؟

     من با نویسنده ای افتخار همکاری دارم که بسیار صبورانه برای طرحی که توافق می کنیم فرصت صحبت و تبادل نظر دارد. نطفه اولیه نمایشنامه آجی و کول در اجراهای در مه بخوان بسته شد. قرار بر این شد طرحی به روز شده از نمایشنامه "جعفرخان از فرنگ برگشته" حسن مقدم نوشته شود...طرح نوشته شد تا اینکه بعد از اتمام اجراهای "پاشا" توافق کردیم همان طرح را با نگاه مجدد شروع به کار کنیم. نویسنده طرح اولیه را برایم فرستادند، برای هر دوی ما استارت با این طرح قابل قبول بود. ایشان شروع به بسط موقعیت و وضعیت نمایشنامه کردند...کادر اجرایی مشخص شد و همقدم با نویسنده، گروه شروع به تمرین صحنه های آماده شده می کردند. هرجای کار نیازی اگر به روتوش و یا تغییراتی جزئی بود همزمان با حضور و پیشنهادات ایشان این کار اعمال میشد و گروه برای قدم بعدی آماده میشد...

     

    شما سال قبل با نمایش « پاشا » در جشنواره فجر حضور داشتید. از حال و هوای جشنواره برای مان بگویید؟

    تئاتر با هر مکتب و سبک اجرایی، نیازمند قرار گرفتن بازیگر و تک تک عوامل اجرایی در فضایی است که شما را با کنش نمایش همراه کند. تک اجراها و یا دو اجراهایی که در یک روز اتفاق می افتد؛ مخصوصا در تئاترهایی که نوع صحنه صاحب کاراکتر است و البته قبلا با مسئولین برگزارکننده صحبت شده و با مشورت ما انتخاب شده بود اتفاق زیاد خوشایندی برای گروه نیست، اما تجربه چنین اجرایی آموزش خوبی برای کارگردان و گروه اجراست. اما سالن مولوی تهران، مخاطبی که با زبان متفاوتی درگیر بود، ایجاد ارتباط با آنها، مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد و برایم جذاب بود. رقابت برایمان کم معنا و کم ارزش بود. مگر نه این است که اجرا دیالوگ با تماشاگر است، همین دلیل مهم برای ما کافی بود که کار را به بهترین شکل ممکن اجرا کنیم و ارتباط گرفتن مخاطب با اجرا خستگی سفر قبل از اجرا را از تن مان خارج کرد

     

    همکاری شما با اکبر شریعت به عنوان نویسنده و موفقیت هایی که کسب کرده اید تبدیل به روال شده است. در این باره چه نظری دارید؟

    تجربه خلق و ترجمه نمایشنامه برای اجرا، توسط نویسنده و کارگردان از جذاب ترین و بهترین انواع همکاری در تئاتر است. امیدوارم لایق آن باشم که این اتفاق تا زمانی که هر دو زنده ایم و البته امیدوارم دچار تکرار نشویم و ه آنچه خلق می کنیم و به روی صحنه می بریم همیشه دارای طراوت باشد و روند خوبی داشته باشد، باید هر دو بتوانیم به بهترین شکل ممکن، آنچه می خواهیم به روی صحنه ببریم را اجرایی کنیم. اما در هر همکاری با اکبر شریعت برایم آموزش های نانوشته ای دارد و من را ترغیب  می کند برای ادامه این همکاری. تنها عیبی که این نوع همکاری دارد زمانی است که نویسنده و کارگردان چه در خلق و چه در اجرا به تکرار دچار شوند. اینجاست که باید روش تولید اثر و تولید نمایش را بازخوانی کرد. با شناختی که از آقای شریعت داریم،  به جرات می توان گفت که این ترکیب محاسن اش بسیار و بسیار به معایبش خواهد چربید.

     




    مطالب مرتبط

    اکبر شریعت نویسنده نمایش «آجی و کول»:

کارگردان‌ها باید به نمایشنامه های بومی اعتماد کنند
    اکبر شریعت نویسنده نمایش «آجی و کول»:

    کارگردان‌ها باید به نمایشنامه های بومی اعتماد کنند

    اکبر شریعت، نام آشنایی است برای علاقه‌مندان به سینما، تلویزیون و تئاتر تبریز. خالق نمایشنامه‌های «پاشا » و «آجی و کول»، هر چند پیش از نیز تجربه‌هایی در این زمینه داشته است؛ از جمله نگارش نمایشنامه‌ی «دیپلماسی انتقام» به طور مشترک با نادر ساعی ور؛ اما اغلب فعالیت او در ...

    |

    یادداشتی برای «پرسه های موازی»

پرسه در حوالی مرگ
    یادداشتی برای «پرسه های موازی»

    پرسه در حوالی مرگ

    آمار خودکشی در ایران فقط در سال ۹۶ چهار هزار و نه‌صد و نود و دو نفر اعلام شده است. یعنی تقریبا ۱۴ نفر در روز اقدام به خودکشی می‌کنند. این آمار بیشتر به جوانان ۲۵ تا ۳۴ سال مربوط می‌شود. با این حال در همین سال، ۲۱۲ نفر نوجوان زیر ۱۷ سال نیز اقدام به خودکشی کرده‌اند. درصد ...

    |

    راهیابی یک اثر دیگر از آذربایجان شرقی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر

« اتابک پارکنین تراژدیسی » به بخش چهل سالگی انقلاب جشنواره تئاتر فجر راه یافت
    راهیابی یک اثر دیگر از آذربایجان شرقی به جشنواره بین المللی تئاتر فجر

    « اتابک پارکنین تراژدیسی » به بخش چهل سالگی انقلاب جشنواره تئاتر فجر راه یافت

    سرپرست حوزه هنری آذربایجان شرقی گفت: نمایش «اتابک پارکینین تراژدیسی» تراژدی پارک اتابک نوشته سید مرتضی هاشمپور و به کارگردانی سیروس مصطفی، کاری از گروه تئاتر آینا، اثر مورد حمایت حوزه هنری آذربایجان‌شرقی پس از اجراهای موفق و متعدد، توانست به سی و هفتمین جشنواره‌ ...

    |

    با اعلام دبیرخانه جشنواره فجر

«پرسه های موازی» به بخش اصلی جشنواره فجر راه یافت
    با اعلام دبیرخانه جشنواره فجر

    «پرسه های موازی» به بخش اصلی جشنواره فجر راه یافت

    به گزارش آذربایجان شرقی؛ به نقل از روابط عمومى سى و هفتمین جشنواره ی بین المللى تئاتر فجر، گروه انتخاب این بخش متشکل از سهراب سلیمى، افشین خورشید باخترى و محسن علیخانى، پس از تماشای اکثر آثار به صورت زنده و بازبینی برخی از آثاربه صورت فایل تصویری ، شصت و سه نمایش برگزیده از سی ...

    |

    با معرفی آثار بخش خیابانی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

سو گلین و  ماشین زمان نمایندگان آذربایجان شرقی
    با معرفی آثار بخش خیابانی سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر

    "سو گلین" و " ماشین زمان" نمایندگان آذربایجان شرقی

     به گزارش آذربایجان شرقی، با اعلام نتایج بخش خیابانی سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تهران، دو نمایش از اذربایجان شرقی در این جشنواره پذیرش شدند. با اعلام نتایج بخش ...

    |

    کارگردان جوان تبریزی مطرح کرد:

گردهمایی کارگردانان سراسر ایران یعنی دانش افزایی
    کارگردان جوان تبریزی مطرح کرد:

    گردهمایی کارگردانان سراسر ایران یعنی دانش افزایی

    کاظمی وند در مورد نمایش اخیر خود "پرسه های موازی" ضمن اشاره به اینکه 5 ماه قبل از جشنواره استانی تصمیم گرفتم این کار را روی صحنه ببرم گفت: متن "پرسه های موازی" به قلم پیام لاریان نوشته شده است. در چند دور از تمرینات تصمیم گرفته شد تا برخی تغییرات در سبک اجرایی اعمال کنیم و در نهایت ...

    |

    نمایش «پاشا» به آنکارا می رود

    نمایش «پاشا» به آنکارا می رود

    نمایش “پاشا” اثر “اکبر شریعت” به کارگردانی “نازیلا ایران زاد بنام” در فستیوال بین المللی تئاتر آنکارا اجرا می شود.

    |

    نظرات کاربران