در حال بارگذاری ...
  • یادداشتی برای «پرسه های موازی»

    پرسه در حوالی مرگ

    آمار خودکشی در ایران فقط در سال ۹۶ چهار هزار و نه‌صد و نود و دو نفر اعلام شده است. یعنی تقریبا ۱۴ نفر در روز اقدام به خودکشی می‌کنند. این آمار بیشتر به جوانان ۲۵ تا ۳۴ سال مربوط می‌شود. با این حال در همین سال، ۲۱۲ نفر نوجوان زیر ۱۷ سال نیز اقدام به خودکشی کرده‌اند. درصد مرگ‌اندیشی در بین دانشجویان ۱۶‌درصد اعلام شده است و… همین آمار می‌تواند به خوبی نشان دهد که در کشور ما در کنار تمام فجایعی که اتفاق می‌افتند، چه فاجعه‌ای دیگری نیز در حال رقم خوردن است!

     اکبر شریعت؛ پرسه‌های موازی در حوالی مرگ!

    یک.

     آمار خودکشی در ایران فقط در سال ۹۶ چهار هزار و نه‌صد و نود و دو نفر اعلام شده است. یعنی تقریبا ۱۴ نفر در روز اقدام به خودکشی می‌کنند. این آمار بیشتر به جوانان ۲۵ تا ۳۴ سال مربوط می‌شود. با این حال در همین سال، ۲۱۲ نفر نوجوان زیر ۱۷ سال نیز اقدام به خودکشی کرده‌اند. درصد مرگ‌اندیشی در بین دانشجویان ۱۶‌درصد اعلام شده است و… همین آمار می‌تواند به خوبی نشان دهد که در کشور ما در کنار تمام فجایعی که اتفاق می‌افتند، چه فاجعه‌ای دیگری نیز در حال رقم خوردن است!

    دو.

    «پرسه‌های موازی» بر اساس یک ماجرای واقعی، روایت خودکشیِ گروهیِ سه جوان ایرانی‌ست. یکی از آن‌ها دختری‌ست با بازی محدثه حیرت که به زعم خود گرفتار زار شده و می‌خواهد با مرگی خود‌خواسته از رنجی که آن موجود ماورائی به او تحمیل می‌کند خلاص شود. دیگری با بازی حمید صلاحی جوانی‌ست که پس از یک شکست عشقی رفیق خود را به قتل رسانده و قصد مجازات خود را دارد و نفر آخر با بازی فرید ادهمی بعد از چندین بار تلاش برای خودکشی این‌بار در این خودکشی جمعی شرکت می‌کند تا شاید بتواند از دست خودش خلاص شود. تنها نکات مشترک بین این سه شخصیت، جوانی و اراده برای خلاص شدن از زندگی‌ست و همین نکات پرسه‌های موازی سه شخصیت را در نقطه‌ای به هم می‌رساند. نقطه‌ای به نام مرگ!

    سه شخصیت برای نوشیدن نوشیدنی‌های مرگ‌بار، تاس می‌اندازند و یک‌به‌یک به کام مرگ فرو می‌روند. آن‌ها که در زندگی اجتماعی‌شان شکست خورده‌ و به انزوا کشیده شده‌اند، این بار، در یک بازی مرگ‌بار گروهی، به موفقیت می‌رسند و می‌توانند خودشان را از دست خودشان خلاص کنند.

    تمام این ماجراها از زبان راوی‌ای روایت می‌شوند. این راوی که خودش را نویسنده معرفی می‌کند نه هم‌چون دانای کلی که قادر مطلق جهان آفریده خود است، بلکه خود نیز به عنوان یک قربانی مرگ‌اندیشی‌، فقط تلاش دارد ماجرایی واقعی را بازآفرینی کند.

    سه.

    کارگردان «پرسه‌های موازی» با انتخاب متنی این‌چنین، دغدغه‌‌های خود را نیز به نمایش گذاشته است. دغدغه‌مند بودن یکی از آپشن‌های هنر جدی در کشوری هم‌چون ایران است و کارگردان با انتخابی درست از پس آن برآمده است. اگر طراحی میزانسن‌ها با کمی دقت بیشتر صورت می‌گرفت تا مخاطب تعویض لباس‌ها را شاهد نباشد شاید «پرسه‌های موازی به مراتب تاثیرگذارتر می‌بود.

    طراحی صحنه‌ی «پرسه‌های موازی» به شکل یک تخته نرد اجرا شده است و بازیگران در این تخته‌نرد، نرد مرگ می‌بازند. این طراحی صحنه را می‌توان از نکات برجسته‌ی کار دانست که با ایده‌ای تماتیک، طراحی و اجرا شده و بر غنای اثر می‌افزاید.

    بازی‌های رئالیستی هر سه بازیگر در فضایی غیررئال در میان تخته‌نرد، پارادوکسی خوشایند ایجاد می‌کنند. محدثه حیرت عملا بازی سینمایی‌اش را در صحنه به اجرا می‌گذارد و فرید ادهمی هم او را همراهی می‌کند. شاید طراحی گریم و لباس باعث می‌شود که حمید صلاحی به اندازه‌ی ذره‌ای هم که شد از آن‌ها عقب‌تر بماند.

    تصاویری که در انتهای صحنه و با توجه به داستان‌های شخصیت‌ها و برای ترسیم پس‌زمینه‌‌های روانی و زیستی آن‌ها به شکلی تار به نمایش در می‌آیند هر چند ایده‌ی کارگردانی خوبی هستند (تار بودن تصاویر، گذشته و ذهن نه چندان روشن شخصیت‌ها را تقویت می‌کند)، می‌توانستند کمی واضح‌تر باشند تا همراهی مخاطب را بیشتر جلب کنند.

    چهار.

    «پرسه‌های موازی»، پرسه‌ای‌ست در حوالی مرگ! در حوالی مرگ و مرگ‌اندیشی جوانانی که محصول این جامعه‌ هستند. پرسه در این حوالی، شاید خوشایند نباشد، ولی لازم است. لازم است هم‌چون کسانی که چشم بسته‌اند بر فاجعه‌های این کشور، چشم نبندیم. لازم است با چشم‌هایی تا حد امکان باز، فاجعه‌ها را ببینیم.

     




    مطالب مرتبط

    توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی صورت گرفت

تقدیر از منتخبین راه یافته به جشنواره تئاتر فجر
    توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی صورت گرفت

    تقدیر از منتخبین راه یافته به جشنواره تئاتر فجر

    مراسم تقدیر از منتخبین تئاتر آذربایجان شرقی در بخش های مختلف سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با حضور مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان، هیئت رئیسه انجمن هنرهای نمایشی و گروه های منتخب برگزار شد

    |

    با اعلام دبیرخانه جشنواره فجر

«پرسه های موازی» به بخش اصلی جشنواره فجر راه یافت
    با اعلام دبیرخانه جشنواره فجر

    «پرسه های موازی» به بخش اصلی جشنواره فجر راه یافت

    به گزارش آذربایجان شرقی؛ به نقل از روابط عمومى سى و هفتمین جشنواره ی بین المللى تئاتر فجر، گروه انتخاب این بخش متشکل از سهراب سلیمى، افشین خورشید باخترى و محسن علیخانى، پس از تماشای اکثر آثار به صورت زنده و بازبینی برخی از آثاربه صورت فایل تصویری ، شصت و سه نمایش برگزیده از سی ...

    |

    کارگردان جوان تبریزی مطرح کرد:

گردهمایی کارگردانان سراسر ایران یعنی دانش افزایی
    کارگردان جوان تبریزی مطرح کرد:

    گردهمایی کارگردانان سراسر ایران یعنی دانش افزایی

    کاظمی وند در مورد نمایش اخیر خود "پرسه های موازی" ضمن اشاره به اینکه 5 ماه قبل از جشنواره استانی تصمیم گرفتم این کار را روی صحنه ببرم گفت: متن "پرسه های موازی" به قلم پیام لاریان نوشته شده است. در چند دور از تمرینات تصمیم گرفته شد تا برخی تغییرات در سبک اجرایی اعمال کنیم و در نهایت ...

    |

    نازیلا ایران زاد به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول»:

جنسیت هیچ گاه محدودم نکرده است
    نازیلا ایران زاد به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول»:

    جنسیت هیچ گاه محدودم نکرده است

    نازیلا ایران زاد بنام را باید جزو آن بانوانی دانست که قدم هایش هم پای مردان تئاتر در تبریز دیده می شود. کارگردانی که با سه نمایش اخیر خود در تبریز توانست به سرعت در میان عموم مردم شناخته شود؛ این شناخته شدن تا به آنجا پیشرفت داشته است که نمایش های پاشا و آجی و کول هر دو در بازه ...

    |

    اکبر شریعت نویسنده نمایش «آجی و کول»:

کارگردان‌ها باید به نمایشنامه های بومی اعتماد کنند
    اکبر شریعت نویسنده نمایش «آجی و کول»:

    کارگردان‌ها باید به نمایشنامه های بومی اعتماد کنند

    اکبر شریعت، نام آشنایی است برای علاقه‌مندان به سینما، تلویزیون و تئاتر تبریز. خالق نمایشنامه‌های «پاشا » و «آجی و کول»، هر چند پیش از نیز تجربه‌هایی در این زمینه داشته است؛ از جمله نگارش نمایشنامه‌ی «دیپلماسی انتقام» به طور مشترک با نادر ساعی ور؛ اما اغلب فعالیت او در ...

    |

    نگاهی به تئاتر «بیماری خانواده‌ی میم»

ما حرف نمی زنیم
    نگاهی به تئاتر «بیماری خانواده‌ی میم»

    ما حرف نمی زنیم

    خانواده بعد از مرگ مادر، از پیدا کردن راهی برای فهم آن‌چه رخ داده عاجزند و خود را تسلیمِ آن کرده‌اند. علت مرگ مادر ناگشوده مانده و به مسئله‌ی بحران‌زایی تبدیل شده که هنوز هیچ‌کدام بر سر این موضوع به توافقی نرسیده‌اند. علتی که می‌تواند در آینده عامل مرگ هرکدام از آن‌ها ...

    |

    نظرات کاربران