در حال بارگذاری ...
علی کاظمی وند در نشست خبری نمایش:

«پرسه های موازی» دغدغه جوانان امروز است

به نقل از روابط عمومی نمایش «پرسه های موازی»، نشست خبری این نمایش عصر روز پنجشنبه در کافه مجموعه تئاتر شهر تبریز با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش آذربایجان شرقی-مهرداد خردمند؛ به نقل از روابط عمومی نمایش "پرسه های موازی" نشست خبری این نمایش عصر روز پنجشنبه در کافه مجموعه تئاتر شهر تبریز با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

 

علی کاظمی وند، کارگردان نمایش "پرسه‌های موازی" در نشست خبری این نمایش که بلافاصله  بعد از اجرای اول آن برگزار شد، با اشاره به ایجاد تغییر در متن اولیه این نمایش اظهار داشت: نمایشنامه "پرسه های موازی " قبلا در تهران توسط  آقای لاریان به روی صحنه رفته بود که ما هم با هماهنگی نویسنده تغییراتی در آن ایجاد کردیم.

کاظمی  وند در ادامه گفت: در مورد اجرای این نمایش خطر را به جان  خریدیم چون این نمایش نیازمند سالنی با امکانات مدیایی مناسب است و با علم به اینکه چنین سالنی در تبریز وجود ندارد بخاطر دغدغه مان  این نمایش را به روی صحنه بردیم.

کارگردان در رابطه با دغدغه  خود برای اجرای نمایش "پرسه‌های موازی" افزود : هدف اول همکاری و اجرای کار گروهی بود. به نظر من  مشکلی که در جامعه امروز ما جدی تلقی می شود مسئله انزواست که می تواند آسیب های جبران ناپذیری را در جامعه ما به جای بگذارد، به همین دلیل این موضوع  برای من جذاب بود و تلاش کردیم این زخم را کمی با چاشنی اغراق نشان دهیم.

علی کاظمی وند  ادامه داد: اگر به متن نگاه کنیم، زندگی چند ساعته از جوانان شهر تهران را نشان می‌دهد . که در موقعیت های  مختلفی قرار دارند و بعد از تجربه کردن موقعیت های مختلف به انزوا رسیده اند.

 

علی نیک‌روز، تهیه‌کننده نمایش "پرسه‌های موازی" نیز در رابطه به چگونگی انتخاب این نمایش اظهار داشت: به دلیل آشنایی پیشین که  با علی کاظمی وند داشتم و با پیشنهاد وی تهیه کنندگی این نمایش را پذیرفتم . در ابتدا با متن نمایش آشنایی نداشتم اما رفته‌رفته که بازی‌ها و تمرینات را دیدم، جذب  این کار شدم و خوشحالم به عنوان تهیه‌کننده در کنار این نمایش حضور دارم. ان‌شاءالله در آینده کارهای بیشتری از این گروه خواهیم دید.

وی در رابطه با شرایط تئاتر در تبریز گفت: امیدوارم  از کسانی که تحصیلات خود را در این زمینه انجام داده اند حمایت شود تا هنر خود را به نمایش بگذارند.

 

فرید ادهمی، بازیگر این نمایش نیز در ادامه این نشست با اذعان به اینکه  اجرای نخست با اشکالاتی همراه بود گفت: اجرای اول ما اجرایی نبود که می‌خواستیم چون اتفاقات مختلفی رخ داد چرا که صحنه ما تغییر کرده بود و ناهماهنگی‌هایی وجود داشت.

وی در رابطه با چرایی  حضور در این نمایش گفت: دغدغه من دغدغه جوانان هست. این نمایش بدین قضیه می پردازد که  وقتی 3 شخصیت کنار هم هستند، یعنی زیر مجموعه ای از یک اجتماع تشکیل یافته است. چرا باید این زیر مجموعه  به فکر نابودی باشند.

ادهمی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا جوانان نمی‌توانند به سمت چیزهای خوب بروند،گفت:  جوانان ما تفریحات چندانی ندارند. این موضوع هم شامل همه جوانان است. شرایط در دانشگاه‌ها هم خوب نیست. نوع نگاه متن متفاوت بوده و به فکر جوانان و جامعه است تا شاید باعث نگرش متفاوت به موضوع جوانان شود.

وی با اشاره به کار در مورد موضوع های روز جامعه  از تمام کارگردانان خواست کارهای به‌روز انجام دهند.وی با بیان اینکه  دوران کلاسیک تمام‌شده و الان باید به فکر مردم باشیم،گفت: هنرمندان باید پیامی را منتقل کنند که نیاز امروز جامعه است. در این کار خیلی‌ها مانع اجرای این اثر شدند ولی کارگردان خیلی جرأت دارد که این متن را انتخاب کرد. همچنین هیچ تهیه‌کننده‌ای را ندیده بودم که تا این میزان در خدمت کار باشد و به همین دلیل از علی نیک‌روز هم تشکر می‌کنم.

ادهمی در رابطه با وضعیت تئاتر تبریز گفت: تئاتر تبریز مسیر خوبی در پیش‌گرفته است. خیلی‌ها با تجربه وارد این کار شدند اما امروز ضمن تجربه، تخصص هم وارد کار شده و همین دلیل موجب پیشرفت خوب تئاترمان بوده است. خوشبختانه تا اندازه‌ای کار در نوبت اجرا داریم که یکی از کارهای من برای سال آینده مانده است.

بازیگر نمایش "پرسه های موازی" ادامه داد : ما سالن تخصصی تئاتر نداریم  و بهترین سالن همین سالنی بود که اجرا در آن برگزار شد ،سالنی که با یک ساعت نشستن روی  صندلی های آن باعث کمر درد مخاطب می شود، امکانات فنی سالن ها هم در همین حد است و هر لحظه ممکن حادثه ای در آن رخ دهد ،بطوریکه کمبود امکانات  سالن تئاتر مستقل در اجرای جشنواره استانی  به کار ما لطمه زد و کسی در این زمینه پاسخگو نیست.

فرید ادهمی در ادامه با اشاره به درآمد تئاتر گفت: کسانی هستند که تمام عمر و سرمایه خود را بر روی تئاتر گذاشته اند ولی هیچ درآمدی از آن کسب نمی کنند ،هر چند در تهران بازیگری تئاتر یک شغل پر درآمد محسوب می شود ولی در تبریز اینگونه نیست و هنرمندان سعی می کنند در کنار تئاتر شغل دیگری نیز داشته باشند.

بازیگر نمایش"پرسه های موازی" در رابطه با کمک هزینه اجرا افزود: در تهران هر نمایش کمک‌هزینه می‌گیرد اما من در تبریز 13-14 سال است فعالیت دارم ولی نمی‌دانم این کمک‌هزینه‌ها کجا می‌رود و به کدام گروهها  تعلق می گیرد این‌قدر تلاش می‌شود اما در نهایت دریافتی چندانی نداریم. بخش خصوصی هم در این عرصه حضور دارد اما آن‌ها هم به دنبال کسب درآمد از جیب هنرمندان هستند .

وی در رابطه با اینکه آیا از نظرات هنرمندان برای رفع مشکلات حوزه هنر استفاده می‌شود یا خیر گفت: متأسفانه کسی  نظر هنرمندان را جمع نمی کند تا بخواهد نظراتشان را بشنود. دور هم جمع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند اما اجرایی نمی‌شود.

ادهمی با بیان  اینکه مردم تبریز اکثرا تحصیلکرده هستند. ادامه داد : چرا نباید برای این مردم با شخصیت سالن تئاتر خوب داشته باشیم. چرا استقبال از تئاتر و نمایش در تبریز کم است؟ مردم علاقه‌مند هستند اما هیچ اطلاع رسانی در مورد هنر نمی شود.

 

حمید صلاحی، دیگر بازیگر نمایش "پرسه‌های موازی" در رابطه با این نمایش اظهار داشت: عقیده دارم جامعه ما به هم متصل هست و هر کسی مشکلاتی دارد که تبدیل به روزمرگی شده است و  این شرایط نیز جوانان مورد آسیب قرار می دهد.

وی در رابطه با حضور در این نمایش گفت: متن نمایش را قبلاً مطالعه کرده بودم و با این نمایش همزاد پنداری می کردم  به همین دلیل هم حضور در این نمایش برایم لذت بخش بود.

وی همچنین در مورد حضورش در رشته تئاتر ادامه داد:  مدرک تحصیلی من کارشناسی ارشد برق قدرت است ، اما از 3 سال قبل به این کار علاقه‌مند شدم و قطعاً می خواهم آن را ادامه دهم.

 

در پایان این نشست  نیز محدثه حیرت دیگر بازیگر این نمایش  گفت: از مدت ها پیش قرار بود با آقای کاظمی وند همکاری داشته باشیم اما هر بار به دلایلی این امکان فراهم  نمی شد و برای اولین بار بود که دو نوع شخصیت را در یک نمایش بازی می‌کردم و این موضوع من را جذب کرد. با توجه به شرایطی که وجود داشت، از اجرای کار نیز راضی بودم.

وی در مورد حضور در عرصه سینما و تئاتر نیز گفت: قطعاً سینما و تئاتر را با هم پیش خواهم برد. چرا که هر دو لذت‌بخش است، البته بیشتر انرژی  که تئاتر دارد در سینما وجود ندارد و به همین دلیل بیشتر در تئاتر حضور خواهم داشت اما سینما را نیز دوست دارم.




مطالب مرتبط

پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت
پس از حضور در بیست و هشتمین جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت

نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» به نویسندگی محمد چرمشیر، بهمن عباسپور، شهرام گیل‌ آبادی و تهیه کنندگی عباس خلیفه‌لو و کارگردانی نسیم عمو‌زاده کاری از گروه نمایش سارای، با استقبال پر شور تماشاگران در تئاتر شهر تبریز روی صحنه رفت.

|

نظرات کاربران