نمایش «سرود صدهزار افلیای عاشق» واگویه های یک زن تنها از فاجعه انفال عراق را با حرکتی نوآورانه در تبریز به تصویر کشید.
نمایش "سرود صدهزار افلیای عاشق" دربرگیرنده نوعی دراماتورژی متفاوت است، این که بخواهی از بریده یک نمایش قدیمی، پیش برندگی یک ماجرای امروزی را دنبال کنی، خود حرکت نوآورانه ای است که در متن اتفاق افتاده است
" اروین کالزر " در مقدمه ی کتاب « تئاتر سیاسی » نوشته ی " اروین پیسکاتور " در مورد نوع تعامل او با یک متن می گوید :"نکته ای که پیسکاتور را کاملا از همفکرانش جدا می سازد این است که - فروتنانه بگویم - او در خدمت اثر نبود بلکه فقط به عقیده می اندیشید و البته به تجدیدنظر در رابطه با همه ی مفاهیم متداول و نتیجه ی آن هم نوعی فلاکت برای نویسنده، او با تکیه بر همین ایده به هر اثری رجوع می کرد. به دیگر کلام، یک بمب انفجاری که تکه پاره می شود و چیزی که از آن باقی می ماند ویرانه ای بیش نیست؛ اکنون کارگردان بر روی این ویرانه ها به بحث و تفکر و نوآوری می پردازد.
بیان تک نفره افلیا نیز در نوع خود جالب می نماید. این که یک زن به نمایندگی از زنان و مردان قربانی یک فاجعه نسل کشی در صحنه قرار بگیرد، خود حرکتی شایسته و در خور تامل است. یک نفر که واگویه کننده دردهای بی شمار است! گزیده شدن میترا آهور نیز در بازنمایی این نقش و شرایط موثر است.
قصه بر اساس یک داستان واقعی شکل گرفته است، حادثه ای که در کردستان عراق شکل گرفته، در سال ۱۳۶۷ به دستور صدام به روستاهای کردنشین عراق حمله شد، زنان به اسارت رفتند و مردان را زنده به گور کردند، که به حادثه انفال معروف شد. نمایش سرگذشت زنی تنهاست که در این فاجعه برادرش، همسرش و گروه تئاترش (که در حال تمرین تئاتر هملت بودند) را از دست داده است.
تئاتر تک نفره سرود صدهزار افیلیای عاشق به خوبی توانست عمق فاجعه انفال و تنهایی یک زن را به تصویر بکشد، نمایشنامه هملت تمثیلی از واقعه انفال را در خود جا داده بطوریکه قسمت هایی که هملت با افیلیا ارتباط برقرار می کند چیزی شبیه واگویه های این زن است.
ابراهیم عادلنیا کارگردان نمایش «اخته» میگوید جشنوارههای تئاتر منطقهای مانند یک دورهمی میمانند، مبادله افکار و نوآوریهای تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفاییشان است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجانشرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقهای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه ظهور رسیده، به واقع ثمره اندیشه انسانهایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی، انسانی و اجتماعی را ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقهای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.
مراسم اختتامیه دومین جشنواره سراسری تئاتر کودک و نوجوان تئاتر «باغچهبان» با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی و اسرافیل فرجاللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی کشور در تبریز برگزار شد.
سه نمایش خیابانی و سه نمایش صحنهای از آخرین بخش جشنواره تئاتر منطقهای به میزبانی استان آذربایجان شرقی به چهلودومین جشنواره بینالمللی فجر راه یافتند.
شیرزاد عسگری نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «ترسه یول»، تئاتر را تریبون تاثیرگذار فرهنگی دانست و گفت طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هنر تئاتر هم منبر است و تاثیر زیادی روی مخاطب دارد.
پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقهای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استانها گفت امید که شاهد موفقیتهای بیش از پیش باشیم.