در حال بارگذاری ...
کارگردان و پژوهشگر تئاتر:

جوانان مرحله تحلیل متن را جدی بگیرند پایان باز با پایان ناقص متفاوت است

کارگردان و پژوهشگر بنام تئاتر گفت: یکی از مشکلات جوانان ما در حوزه نمایش این است که از مرحله تحلیل متن خیلی سریع رد می‌شوند یا غلط تحلیل می‌کنند.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، منوچهر اکبرلو صبح امروز در جلسه نقد و بررسی آثار اجرا شده در اولین روز سی‌امین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان شرقی که در دانشگاه نبی‌اکرم تبریز برگزار شد، با اشاره به اجرای نمایش «آدم، آدم است» گفت: یکی از مشکلات جوانان ما در حوزه نمایش این است که از مرحله تحلیل متن خیلی سریع رد می‌شوند یا غلط تحلیل می‌کنند.

وی ادامه داد: برای اینکه گروه نمایش به خوبی بتوانند با متن ارتباط برقرار کنند، باید دیگر آثار نویسنده نمایشنامه را هم بخوانند تا به مولفه‌های کلیدی نویسنده دست پیدا کنند و آن‌ها را آنطور که باید جلوه دهند.

اکبرلو در ادامه با اشاره طراحی لباس بازیگران نمایش بیان کرد: در کارهایی که رئالیستی نیستند، باید لباس بازیگران معنایی دربرداشته باشند و یکی دیگر از ضرورت‌ها این است که لباس بازیگران مرتب و شیک باشد و تنها در صورتی لباس می‌تواند شلخته، چروک یا پاره باشد که به پیام نمایش تاثیر بگذارد.

وی تغییر زاویه دید را از نکات مثبت حوزه کارگردانی این اثر برشمرد و گفت: تغییر زوایه دید در تئاتر دوگونه است که یکی تغییر فیزیکی بازیگران است و دیگری تغییر زاویه دید محتوایی است که در آن جای رابطه‌های بازیگران و نقش‌ها عوض می‌شود.

این استاد حوزه تئاتر یکی از ضعف‌های بازیگری این نمایش را اینگونه بیان کرد: وقتی از تغییر زاویه دید محتوایی صحبت می‌کنیم، منظورمان این است که بازیگر با تمام استایل‌ و مشخصه‌هایش عوض شود، درحالی که در این نمایش شاهد تغییر دیالوگ بودیم.

اکبرلو همچنین درباره پایان باز در نمایش و سینما گفت: به اشتباه جا افتاده است که افراد به داستان‌های ناقص و ناتمام، پایان باز نام می‌دهند درحالی که چنین نیست.

وی افزود: مخاطب نویسنده نیست که ادامه داستان را در ذهن خودش بسازد و نمایش یا فیلم می‌بایست تمام داستان را به صورت کامل به مخاطب انتقال دهد و آنگاه مخاطب در مورد شخصیت‌ها می‌تواند در ذهن خود قضاوت کند.

وی همچنین درخصوص طرح سوال در نمایش‌ها بیان کرد: ما در نمایش باید حرف‌مان را کامل بزنیم و از حرف‌مان مقاصد مشخصی داشته باشیم؛ این طبیعی است که از 10 مخاطب، 2نفر برداشت متفاوتی داشته باشند اما اینکه هر 10نفر برای خودش یک برداشت داشته باشد، نشان‌دهنده ضعف اثر است.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

نظرات کاربران