در حال بارگذاری ...
  • آجی و کول به صحنه می رود؛ روایتی از شرایط جامعه‌ی امروز

    به همت گروه نمایش موفق پاشا، نمایش آجی و کول با نگاهی به شرایط جامعه‌ی امروز در تبریز به صحنه می رود.

    به گزارش انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، این نمایش قرار است از 31 مرداد تا 16 شهریور هر روز ساعت 19 در سالن تئاتر مستقل مجتمع فرهنگی 29 بهمن تبریز برای عموم به اجرا درآید.

    اکبر شریعت، نویسنده نمایش "آجی و کول" در نشست خبری این نمایش اظهار داشت: طرح این اثر به زمان اجرای نمایش "در مه بخوان" در سال 94 برمی گردد که طرح اولیه کار مطرح و در طی این سالها پرداخت شد تا به مرحله اجرا در سال 97 برسد.

    وی افزود: در این مدت همفکری و مشورت خانم ایران زاد از لحاظ کیفی به متن کمک کرده، بعد از شروع تمرینات نیز متن اولیه نمایش 7 صحنه بود که با حذف برخی قسمتها و انتقال بخشهایی از داستان به صحنه های دیگر به 6 صحنه کاهش یافت.

    شریعت اذعان داشت: غالبا اختلاف نویسنده و کارگردان به دلیل دوری، عدم حضور نویسنده و بی اطلاعی کارگردان از افکار نویسنده ایجاد می شود.

    وی تصریح کرد: این اثر از دید ما کمدی نیست، مثل پاشا که برای من کمدی نبود، حرفها، دردها، پیامهای زیادی در قالب مسائل اجتماعی مطرح می شود، این اثر برخلاف پاشا که بیشتر جنبه تاریخی داشت، در جغرافیا و فرهنگ تبریز 97 اتفاق می افتد. مشکلات، روزمرگی‌ها و دغدغه‌های خانواده تبریزی را بیان می‌کند. منظور از مشکلات روز مساله افزایش نرخ دلار و ارز نیست، چون در کشور ما دیگر مساله تورم و افزایش نرخ دیگر از حالت روز خارج و به مساله تاریخی تبدیل شده است.

    این نویسنده صاحب نام تبریزی، با بیان اینکه ما در نمایش نیز مثل دیگر موارد زندگی با مسائل روز درگیریم، اذعان داشت: باید اصالت زمان و مکان را حفظ کنیم، به عنوان نمایشنامه‌نویس نمی‌توانم کاراکترها را از موقعیت واقعی زمان و مکان خارج کرده  شخصیتی متفاوت از حقیقت جامعه در صحنه معرفی کنم.

    شریعت اذعان داشت: چخوف معتقد است نباید سطح کار را تا تراز عامی جامعه کاهش داد بلکه باید با ارائه اثر جامعه را یک گام به پیش برد، اما چه کسی این سطح را بالا خواهد برد و ملت را بالا خواهد کشید، معتقدم هنرمند باید برای ارتقا سلیقه مخاطب نیز فکر کند.

    نویسنده نمایش "آجی و کول" گفت: من در اجرای کار هنری تنها به تفریح مخاطب فکر نمی‌کنم، مخاطب فرضی من مخاطب عام نیست، بلکه سطح جامعه را هم در نظر می گیرم، اما اینکه بگویم می‌خواهم سلیقه جامعه را ارتقا دهم دست من نیست.

    اکبر شریعت تاکید کرد: تا جایی که بلدیم کار می کنیم، حالا اگر داشته‌ها و علم و هنر ما به اتفاقات خوب در جامعه منجر شود خوشحال خواهیم شد.

    نازیلا ایران‌زاد بنام کارگردان نمایش "آجی و کول" نیز در این نشست خبری گفت: تئاتر تعامل و دوستی را به من یاد داد و نمایش آجی و کول این حس را در من تقویت کرد، در این کار تعامل با نویسنده و عوامل بیش از پاشا بوده و به مرور نیز افزایش می‌یابد.

    وی افزود: خوشحالم با نویسنده مشتاق و صبوری کار می‌کنم که خستگی نمی‌شناسد، تغییرات را با مذاکره و دلیل پذیرفته و اجرا می‌کند.

    ایران‌زاد بنام افزود: در پاشا اولین تجربه همکاری با آقای شریعت به عنوان یک نویسنده را داشتیم، در این کار با شناختی بیشتر کار می‌کنیم و می‌توان گفت به زبانی واحد رسیدیم، امیدوارم در کارهای بعد نیز همینگونه با انگیزه و شور گروهی پیش برویم.

    وی تصریح کرد: در بحث هدایت و کارگردانی تیم بسیار حساسم، بازیگر تیپ را نمی پسندم، سعی می‌کنم با همفکری نویسنده و عوامل نقشی را به بازیگر بدهم که از آخرین نقشش فاصله زیادی داشته باشد، زیرا معتقدم نقش باید برای بازیگر، کارگردان و گروه نمایشی و مخاطب تازگی داشته باشد.

    این کارگردان فعال تبریزی، اذعان داشت: هیچوقت از کارهایم رضایت 100 درصدی نداشته‌ام، همیشه تصور می‌کنم در نمایش کم کاری می‌شود، معتقدم باز هم جای کار برای بهتر شدن اثر وجود دارد، آرزو می کنم کاش توانایی بالاتری برای بهتر بودن داشتم و در همه اجراها تا آخرین لحظات برای بهتر شدن کار تلاش می کنم.

    نازیلا ایران‌زاد گفت: یکی از امتیازات کار این است که مثل پاشا نویسنده کنارم بود و در زمینه‌های مختلفی از متن، کاراکتر، دیالوگها و... به سوالاتم جواب می‌داد و در صورت نیاز تغییراتی اعمال شد.

    وی درخصوص انتخاب زبان نمایش "آجی و کول" گفت: من نمایش را برای جشنواره یا داور کار نمی کنم، هدف من از تئاتر کار برای مخاطب عموم استان و مردم همزبانم است، قطعا اگر موقعیت جغرافیایی و فرهنگی عوض شود تاثیر کار نیز با تغییراتی مواجه خواهد بود، اما تصور می کنم در صورت حضور در جشنواره داوران مجبورند در زمان کوتاهی زبان ترکی یاد بگیرند و یا دبیر جشنواره در انتخاب داوران کمی دقت کرده و حداقل یک داور ترک زبان در جمع داشته باشند.

    ایران زاد خاطرنشان کرد: تئاتر در سالهای اخیر توسعه خوبی در استان داشته و به مرور در روی غلط افتاده است آثار تئاتر تبریز در مسیر افتاده و هنر در سبد خانوار قرار گرفته بود اما با بالاتر رفتن مشکلات اقتصادی به مرور در زمینه مخاطب به مشکل می‌افتد، تئاتر بدون تماشاگر تئاتر نیست، ضلع سوم نمایش تماشاگر است.

    وی افزود: ما در طول اینهمه سال فکر و زمان راحتی نداشته‌ایم، یاد گرفتیم با مشکلات و سختیهای ویژه هر زمان کنار بیاییم. تنها اسامی تغییر کرده‌اند، در وضعیت حاضر مشکلات خیلی بغرنجی نداریم که مانع کار کردن شود. حقیقت این است که انرژی و نفس تئاتر از تماشاگر است اما با وجود این تاثیر بازهم تلاش می‌کنیم تماشاگر را به سالن جذب کرده و کاری تاثیرگذار و قابل قبول ارائه دهیم.

    کارگردان نمایش "آجی و کول" گفت: ما منجی نیستیم، از جایی که احساس می کنیم مشکل، معضل یا ضعفی وجود دارد، سعی می‌کنیم مساله را نشان دهیم، نه در جایگاهی هستیم که راه حل ارائه دهیم، من هم یکی از همین مردم و مخاطبان هستم، مخاطب اگر دغدغه داشته باشد در این کار خود را خواهد دید، ما قصد نداریم ذائقه مخاطب را تغییر دهیم فقط به دنبال بیان حقیقت جامعه ایم.




    مطالب مرتبط

    نازیلا ایران زاد به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول»:

جنسیت هیچ گاه محدودم نکرده است
    نازیلا ایران زاد به بهانه اجرای مجدد نمایش « آجی و کول»:

    جنسیت هیچ گاه محدودم نکرده است

    نازیلا ایران زاد بنام را باید جزو آن بانوانی دانست که قدم هایش هم پای مردان تئاتر در تبریز دیده می شود. کارگردانی که با سه نمایش اخیر خود در تبریز توانست به سرعت در میان عموم مردم شناخته شود؛ این شناخته شدن تا به آنجا پیشرفت داشته است که نمایش های پاشا و آجی و کول هر دو در بازه ...

    |

    اکبر شریعت نویسنده نمایش «آجی و کول»:

کارگردان‌ها باید به نمایشنامه های بومی اعتماد کنند
    اکبر شریعت نویسنده نمایش «آجی و کول»:

    کارگردان‌ها باید به نمایشنامه های بومی اعتماد کنند

    اکبر شریعت، نام آشنایی است برای علاقه‌مندان به سینما، تلویزیون و تئاتر تبریز. خالق نمایشنامه‌های «پاشا » و «آجی و کول»، هر چند پیش از نیز تجربه‌هایی در این زمینه داشته است؛ از جمله نگارش نمایشنامه‌ی «دیپلماسی انتقام» به طور مشترک با نادر ساعی ور؛ اما اغلب فعالیت او در ...

    |

    یادداشتی برای «پرسه های موازی»

پرسه در حوالی مرگ
    یادداشتی برای «پرسه های موازی»

    پرسه در حوالی مرگ

    آمار خودکشی در ایران فقط در سال ۹۶ چهار هزار و نه‌صد و نود و دو نفر اعلام شده است. یعنی تقریبا ۱۴ نفر در روز اقدام به خودکشی می‌کنند. این آمار بیشتر به جوانان ۲۵ تا ۳۴ سال مربوط می‌شود. با این حال در همین سال، ۲۱۲ نفر نوجوان زیر ۱۷ سال نیز اقدام به خودکشی کرده‌اند. درصد ...

    |

    نمایش «پاشا» به آنکارا می رود

    نمایش «پاشا» به آنکارا می رود

    نمایش “پاشا” اثر “اکبر شریعت” به کارگردانی “نازیلا ایران زاد بنام” در فستیوال بین المللی تئاتر آنکارا اجرا می شود.

    |

    زنگ افتتاح نمایش «پاشا» نواخته شد

    زنگ افتتاح نمایش «پاشا» نواخته شد

    زنگ افتتاح اولین اجرای نمایش «پاشا» توسط مینو امیرقاسمی محقق و نویسنده صاحب نام تبریزی با رونمایی از پوستر این اثر در تئاتر شهر تبریز نواخته شد.

    |

    در نشست خبری نمایش «پاشا» مطرح شد:

پاشا به جای مردم مظلوم حرف می زند
    در نشست خبری نمایش «پاشا» مطرح شد:

    پاشا به جای مردم مظلوم حرف می زند

    نویسنده نمایش «پاشا» با تاکید بر اینکه نمایشنامه فرصتی است تا به جای افرادی که نمی توانند حرف بزنند حرف زده و مساله را بیان کند، گفت: ذات هنر این است که مسایل را طرح کرده و جامعه را از زاویه و پنجره دیگری نشان دهد تا قدمی برای اصلاح برداشته شود.

    |

    نظرات کاربران