در حال بارگذاری ...

«شب هزار و یکم» در تبریز به صحنه می رود

نمایش «شب هزار و یکم»اثر استاد بهرام بیضایی، به کارگردانی جواد قامتی، روز یکشنبه ۲۷خردادماه در تبریز به صحنه می رود .

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، جواد قامتی کارگردان نمایش شب هزار و یکم در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه شب هزار و یکم اثری  ادبی، تاریخی و اجتماعی است، گفت: این نمایشنامه علاوه بر جایگاه شاخص نمایشی یک رساله قوی ادبی نیز به شمار می رود.

وی با بیان اینکه این نمایش در ۳پاره (اپیزود) اجرا می شود، عنوان کرد: پاره اول که مربوط دوران ضحاک است با هنرنمایی ۳ بازیگر نقل می شود و بیانگر تاثیر بانوان بر روشنگری جامعه است .

قامتی با بیان اینکه پاره دوم مربوط به قرن هفت و دوران اختناق و از بین رفتن کتاب و تحریم علم است، افزود:‌‌ پاره سوم مربوط به دوره قاجار زمانی است که با ترویج خرافات و افکار غلط به مردم تلقین می شد اگر زنی کتاب هزار و یک شب را بخواند پیش از خاتمه کتاب خواهد مرد.

جواد قامتی با بیان اینکه هر اپیزود ۳ بازیگر دارد (۲ خانم و یک آقا) و سعی کرده ایم اعضای تیم را از بهترین های تبریز انتخاب کنیم، تصریح کرد: دوست داشتم این مجموعه به عنوان ۳ نمایش مستقل اجرا شود ولی ابهت کار اجرای هر سه در یک نمایش بود که به مدت ۱۲۰ دقیقه اجرا خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نمایش به تنهایی یک اثر قابل احترام فرهنگی هنری است، عنوان کرد: این کار در عین حال که یک اثر نمایشی برجسته در این حوزه محسوب می شود، در مقام یک سرباز فرهنگی و هنری ادبیات کهن ایرانی نیز ظاهر می شود.

کارگردان نمایش “شب هزار و یکم” تصریح کرد : مردم باید این اثر را ببینند و چالشی که در این اثر وجود دارد را به اشتراک بگذارند .

وی با اشاره به اینکه این اثر به زبان فارسی به صحنه خواهد رفت، ادامه داد: قصد داریم در آینده نمایش “شب هزار و یکم” را به زبان ترکی نیز اجرا کنیم، و ترجمه کار توسط آیدین سرداری نیا از اول اسفند ۹۶ آغاز شده و به زودی تکمیل شده و برای دریافت مجوز به اداره کل فرهنگ و ارشاد ارسال خواهد شد.

قامتی با بیان اینکه مهمترین عنصر تئاتر گفت و گو است، گفت: استاد بهرام بیضایی می گوید همیشه به این فکر می کردم چرا زمانی که در اروپا نمایشنامه نوشته می‌شد در ایران  نمایشنامه ای در کار نبود و در نهایت با تحقیقات بسیار به این نتیجه رسیدم جامعه ما گفتگو محور نبوده است.

وی افزود: طبق این تحقیقات و آثار ادبی برجسته باقی مانده در طول تاریخ، در ایران نمایشنامه ای خلق نشده است عوض آن یک سری قصه هایی خلق شده است.

کارگردان نمایش “شب هزارو یکم” با بیان اینکه استاد بیضایی کتابی به نام “هزاردستان کجاست” و یک پژوهش به نام “در جست و جوی درخت کهن” دارد، عنوان کرد: این دو کار به ما توضیح می دهد زمانی که در یونان نمایشنامه نویسی رواج داشت در عوض ما داستان نویسی داشتیم .

وی با اشاره به اینکه هزار و یک شب کتابی ماندگار و اثری بسیار مهم در عرصه ادبیات است که به زیبایی به مسائل اجتماعی،ۀ تاریخی، فرهنگی جامعه پرداخته و کسی که اهل داستان و ادبیات باشد حتما باید آنرا بخواند، ادامه داد: هزار و یک شب در دنیا به نام “شبهای عربی” و بعد به انگلیسی ترجمه و مورد استقیال ملل و فرهنگ های واقع شده است.

کارگردان نمایش “شب هزار و یکم” خاطرنشان کرد: زمان اجرای نمایش با پخش بازیهای فوتبال جام جهانی تداخل ندارند و مخاطبان با آسودگی خاطر می توانند به تماشای این اثر بنشینند.

گفتنی است، نمایش “شب هزار و یکم” از ۲۷ خرداد ماه، هر شب ساعت ۲۰، در موسسه الف، مجتمع فرهنگی هنری تبریز اجرا خواهد شد.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است
شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است

شیرزاد عسگری نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «ترسه یول»، تئاتر را تریبون تاثیرگذار فرهنگی دانست و گفت طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هنر تئاتر هم منبر است و تاثیر زیادی روی مخاطب دارد.

|

پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود
پیشکسوت تئاتر تبریز مطرح کرد

ابراهیم عباسعلیزاده: روند برگزاری اولین روز جشنواره سهند مطلوب بود

پیشکسوت عرصه تئاتر تبریز روند اجرای نخستین روز از برگزاری جشنواره تئاتر مناطقه‌ای سهند در تبریز را مطلوب دانست و با ابراز امیدواری درباره توسعه امکانات در تئاتر استان‌ها گفت امید که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش باشیم.

|

نظرات کاربران