در حال بارگذاری ...

«چاه مسموم و طریق مغموم» به روی صحنه رفت

نمایش «چاه مسموم و طریق مغموم» در تبریز به روی صحنه رفت.

به گزارش تئاتر آذربایجان شرقی، غلامحسین لاله کارگردان نمایش “چاه مسموم و طریق مغموم ” با بیان اینکه این نمایش را با اقتباس یکی از حکایات مثنوی مولوی نگاشته شده، گفت: حکایتهای مثنوی معنوی مولانا جلال الدین از نگاه متفکر امروز با دغدغه های انسان معاصر؛ مختصات شرقی، مواجه با هیاهوی پر طمطراق غربی، کوله باری از تاریخ و فلسفه، سوال و جوابهای گاه به گاه درست و غلط، رنگی تازه از جنس بکر به خود می گیرد و مخاطب را به گوشه ای از ادبیات عرفانی کهن می برد، نه به فضایی غریب که به اتمسفر آشنای همراز، تماشاگر با این فضا همذات پنداری می کند یا به تعبیری"همذات روایی " می یابد.

کارگردان نمایش "چاه مسموم و طریق مغموم" اظهار داشت: این نمایش روایت همه انسانهای جستجوگر و ناب است که چراغ اندیشه و کشف و شهود را هنوز روشن نگه داشته اند.

لاله اذعان داشت: موفقیت برادران ارک موج جدیدی برای سینمای استان وارد کرده است،  امید بر آن دارم که تئاتر تبریز نیز همچون دیگر شهرها در مسیر رشد و تعالی قرار گیرد و با تولید آثار ارزشمند عرصه فرهنگ و هنر تبریز را جز زبان‌زدترین ها در جامعه قرار دهیم.

مجتبی راعی، کارگران مطرح کشور که زنگ افتتاح این نمایش را نواخت، در ادامه اظهار کرد: از تبریز انتظار بیشتری می رود چرا که مهد بسیاری از عرفای بزرگ و معاصر ایرانی بوده و ریشه آنان به تبریز بر می‌گردد.

وی تشریح کرد: پرداختن به مولانا از نظر من اساسا مبارک است چراکه  تاثیر فراوانی بر ذهن مخاطب می گذارد و وی را با دنیای عشق و عرفان آشنا می‌کند.

کارگردان مطرح کشور با بیان اینکه اگر این اتفاقات ممتدد نباشد و یک شهر دائما به مولانا نگاه نکند آرمان های اوخاموش می شود، ادامه داد: هنرمندان ما اگر در کارهای خود شخصیت مولانا را به روی صحنه ببرند طبیعتا شخصیت وی به مردم شناسانده می شود.

راعی افزود: این کار جز از راه فرهنگی قابل انجام نیست همچنین اگر به شکل جریان فرهنگی رواج نیابد تاثیری چندانی را به دنبال نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این نمایش دچار لذت معنایی شدیم، اظهار کرد: امیدواریم  کسانی که دلشان برای فرهنگ می تپد مولانا را تنها نگذارند و روزی به جایی برسیم که غیر هم‌زبانهای مولانا نیز حرف این عارف بزدگ را بفهمند و این روز از این لحظه شروع می شود.

راعی با بیان اینکه دارایی ما در بین ملتهای دیگر فرهنگ ماست. خاطر نشان شد: اگر ما آثار و فرهنگ آنها را کار کنیم انها مخاطب هنر قلابی از ما نخواهند بود، اما فرهنگ ما برای آنها نو و تازه است و مخاطب آثار ما خواهند بود.

گفتنی است در اجرای این نمایش، سعید طرزمی به عنوان تهیه کننده و مشاور ادبی، علی فتوحی به عنوان دستیار کارگردان، ابراهیم عباسعلیزاده ، امیر عبدی، شهرام خزرایی، شراره سهیلی، بابک خانپور، وحید شیرزاد، محمد اردوبادی، شبنم دبدبه، علی مجیدپور، احسان بهارتاش، مهسا عبداللهی و علیرضا والانیا به عنوان بازیگر، زهرا وحدت خواه به عنوان مدیر روابط عمومی، مسعود محمدیان به عنوان آهنگساز، عبدالحسین لاله را یاری می‌کنند.

شایان ذکر است که نمایش "چاه مسموم، طریق مغموم" از 20 فروردین ماه هر شب ساعت 19 در مجتمع فرهنگی هنری 29 بهمن، موسسه بین المللی الف به صحنه می‌رود.

 




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

پیام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی به جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی، در پیامی به مناسبت برگزاری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند در تبریز، نوشت آنچه که امروز به عنوان هنر تئاتر متبلور شده و به منصه‌ ظهور رسیده، به واقع ثمره‌ اندیشه‌ انسان‌هایی فرهنگ مدار است که باورهای الهی،‌ انسانی و اجتماعی را ...

|

در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی
در نشست خبری جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح شد

حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، در نشستی خبری، از حضور بیش از ۳۰۰ هنرمند از هشت استان کشور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند به میزبانی تبریز خبر داد.

|

شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است
شیرزاد عسگری کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

تئاتر تریبون تاثیرگذار فرهنگی است

شیرزاد عسگری نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی «ترسه یول»، تئاتر را تریبون تاثیرگذار فرهنگی دانست و گفت طبق فرمایش مقام معظم رهبری، هنر تئاتر هم منبر است و تاثیر زیادی روی مخاطب دارد.

|

نظرات کاربران