در حال بارگذاری ...

جشنواره تئاتر خیابانی نماد فرهنگ و هنر ارس می‌شود

جشنواره تئاتر خیابانی ارس با ورود به پنجمین سال برگزاری خود، نویدبخش رویدادی ملی و فراملی در حوزه فرهنگ و هنر می‌شود.

به گزارش آذربایجان شرقی به نقل از کمیته رسانه ای جشنواره تئاتر خیابانی ارس، این جشنواره طی ایام نوروز 97 و در گستره چهار استان شمال غرب و هفت منطقه آزاد کشور برگزار خواهد شد.
سامان خلیلیان، مدیر دفتر تئاتر خیابانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص پنجمین جشنواره سراسری تئاتر ارس گفت: ارس بهترین مسیر را برای تاثیرگذاری فرهنگی انتخاب کرده است.
انتخاب تئاتر و به خصوص تئاتر خیابانی می تواند به راحتی منطقه آزاد ارس را به عموم مردم معرفی کرده و اهداف مدیران ارس را به آسانی به مخاطبان منتقل کند.
وی خاطرنشان کرد: تئاتر خیابانی ارس می تواند گردشگری هنری و فرهنگی را نیز در کنار سایر بخش های گردشگری ارس، مطرح کند.
مهلت ارسال آثار 20 بهمن ماه اعلام شد
با انتشار فراخوان و فرم های مخصوص، کارگردانان هنرهای نمایشی تا 20 بهمن فرصت دارند لوح فشرده را به همراه مدارک اعلام شده در مقررات جشنواره به آدرس پستی دبیرخانه در منطقه آزاد ارس ارسال دارند و این تاریخ قابل تمدید نبوده و از ارسال صرف طرح اثر نمایشی خودداری نمایند.
جشنواره تئاتر خیابانی ارس، با انتصاب آقایان ابراهیم نصیری، مدیر فرهنگی هنری منطقه ارس و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دراین منطقه به سمت دبیر اجرایی و رامین راستی از فعالان تئاتر و عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی تبریز به سمت دبیر هنری وارد فاز اجرایی شده و قرار است پس از دریافت آثار، اختتامیه آن در نوروز 97 برگزار گردد.
براین اساس نادر برهانی مرند، از اساتید و کارگردانان و فعالان بنام تئاتر کشور، سامان خلیلیان، مدیر دفتر تئاتر خیابانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا لطف خدایی، از کارگردانان قدیمی تئاتر تبریز و معاون اسبق فرهنگی منطقه آزاد ارس، شهرام خدایی علمداری، از پیشکسوت های تئاتر تبریز که اصالتا ارس وند هستند، بابک نهرین، رییس انجمن هنرهای نمایشی تبریز، علی امینی مرند و دکتر جعفری از پیشکسوتان و فعالان تئاتر مرند، سعید شیرمحمدی بهنام، ازفعالان تئاتر و مدیر سابق هنری ارس و مرضیه صفری از کارشناسان هنری منطقه آزاد ارس به جمع اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره ارس پیوسته اند.
نتایج بازبینی 25 بهمن ماه اعلام می شود
دبیر جشنواره تئاتر خیابانی ارس در پاسخ به درخواست های مکرر کارگردانان مبنی بر تبیین فرایند بازبینی گفت: همانگونه که در شرایط و مقررات شرکت در جشنواره و فراخوان عنوان گردیده است، نتایج بازبینی آثار براساس فیلم ارسالی نمایش اجرا شده 25 بهمن ماه اعلام خواهد شد.
مدیر فرهنگی، هنری و آموزشی منطقه آزاد ارس افزود: این جشنواره در بخش ویژه به موضوعات مختص به منطقه آزاد ارس از جمله اشتغال مولد در مناطق مرزی و آزاد، مرز و مرزبانی (شهدای شهریور 1320) و محیط زیست ارس (با تاکید بر آلودگی آب رودخانه ارس و یا حفاظت از منطقه حفاظت شده ارسباران) و تبلیغ و ترویج ملی و بین المللی در جهت شناخت منطقه آزاد ارس می پردازد.
وی ادامه داد: در بخش دیگر موضوعاتی همچون  اقتصاد  مقاومتی، ترویج فرهنگ و تقویت بنیانهای خانواده، ایثار و شهادت، ایجاد امید، معضلات اجتماعی، محیط زیست، فرهنگ صلح و دوستی، حقوق شهروندی و موضوعات سنت و مدرنیته مورد تاکید است.
نصیری گفت: در بخش غیررقابتی که بخش آئینی می باشد،  آئین، فرهنگ و خرده فرهنگ بومی، بازیهای بومی و محلی با تأکید بر  اقوام مناطق آزاد و استان های شمالغرب کشور مورد توجه خواهد بود.
وی گفت: امسال جشنواره علاوه بر استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان،  پذیرای هنرمندان از مناطق آزاد انزلی، چابهار، قشم، کیش، ماکو و ارس می باشد.
شایان ذکر است گروه های علاقمند جهت اطلاع از شرایط و مقررات جشنواره به آدرس arashonar.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام و ارسال پستی مدارک به همراه لوح فشرده فیلم اجرای آثار به دبیرخانه جشنواره به نشانی آذربایجان شرقی منطقه آزاد ارس- سایت اداری – طبقه 4 دفتر مدیریت امور فرهنگی، آموزشی و هنری اقدام نمایند.
پنجمین جشنواره تئاتر خیابانی ارس، در بخش رقابتی(مسابقه و ویژه) و غیررقابتی (آئینی) برگزار و بر اساس گاهشمار، افتتاحیه جشنواره7 فروردین 1397 همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی خواهد بود.




نظرات کاربران