به گزارش تئاتر شهر تبریز، زنگ افتتاح نمایش ” تیغه کهنه” با مضمون داستان عاشقانه سیاسی دارد در روزهای انقلابی و در آستانه ایام دهه فجر به نویسندگی محمد امیر یاراحمدی و کارگردانی یعقوب صدیق جمالی در تالار استاد صادقی تئاتر شهر تبریز نواخته شد.

رحیم شهرتی فر، معاون سیاسی امنیتی استانداری آذرباجان شرقی در این آیین ضمن قدردانی از هنرمندان و عوامل این نمایش عاشقانه و سیاسی گفت: برای اعتلای این سرزمین، عاشقانه تلاش خواهیم کرد و قدردان تمام کسانی که در راه آزادی این آب و خاک جانفشانی کرده اند، هستیم.

وی در ادامه افزود: خواندن کتاب، تماشای فیلم و تئاتر می توانند فرد را به مفاهیم والای انسانی برسانند و باعث افتخار است که در میان هنرمندان و هنردوستان می توانم به تماشای این تئاتر بنشینم.

در ادامه این آیین، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با اشاره به رشد و پیشرفت تئاتر تبریز در سال جاری گفت: این روزها تئاتر شهر تبریز شاهد رشد و بالاندگی چشمگیری است به طوریکه روزانه هفت اجرا به نمایش در می آید و در سال جاری بیش از ۱۵۰ نمایش مجوز اکران گرفته اند که این رونق، مدیون همت هنرمندان این عرصه است.

وی یاد آور شد: این رونق و این وسعت اجرا در سالن های محدود تئاتر شهر اجرا می شود که نیازمند توجه بیشتر و اصلاح زیرساختهای موجود است.

با این حال محمدپور بر حفظ تئاتر شهر به عنوان بخشی از تاریخ فرهنگی و هنری تبریز در قالب مجموعه آموزشی و نمایشی تاکید کرد.

در ادامه شهرام دبیری ، رئیس شورای اسلامی شهرستان تبریز از حمایت شورای شهر و شهرداری این کلانشهر از هنرمندان و هنر نمایش خبر داد و گفت: مجموعه شهرداری در کنار هنرمندان شهر خود خواهد بود و با افتتاح و راه اندازی مرکز همایش بین المللی و سالن نمایش در منطقه فهمیده سعی دارد بخشی از مشکلات سخت افزاری در این عرصه را هموار کند.

دبیری در این میان افزود: تبریز همواره در عرصه های مختلف همچون فرهنگ و هنر و نمایش پیشرو بوده و این روزها شاهد رشد چشمگیری در حوزه تئاتر بوده که در این راستا مسئولان استانی و نماینده ولی فقیه نیز همت بالایی دارند تا فرصت توسعه هنر و فرهنگ فراهم شود و مجموعه شهرداری در حوزه سرمایه گذاری و حمایت های معنوی در کنار هنرمندان شهر خود خواهد

نمایش "تیغ کهنه" شرایط جامعه اوایل دهه ۳۰ را به تصویر می کشد. زمانی که استبداد و اختناق سراسر کشور را فراگرفته و تمامی روشنفکران، فعالان سیاسی و افراد صاحب نظر و اندیشه برای ابراز عقاید خود مشکلات زیادی دارند.

عنصر خفقان و فشار سیاسی به خوبی سایه خود را بر اثر انداخته است و تماشاگر به آسانی می تواند نزد خود تصور کند که افراد آزاداندیش آن زمان با چه مشکلات جدی و عذاب آوری مواجه بودند.

داستان این نمایش درباره شخصی به نام دکتر فرزام از فعالان سیاسی دهه ۳۰ و ۴۰ است. وی پس از کودتای ۲۸ مرداد تحت مراقبت های شدید حکومت قرار می گیرد و ارتباطش با افراد خارج تحت نظر است. در این بین ناظم مدرسه دختر فرزام از او خواستگاری می کند. دکتر فرزام با این ازدواج مخالف است، اما دخترش اصرار می کند. به دکتر فرزام اطلاع می دهند این مرد یکی از افراد اطلاعاتی حکومت و عامل نفوذی برای شناسایی فعالان سیاسی است. دستگیری دکتر فرزام و اعدام او و سرخورده شدن دخترش در عشق شرایط زندگی آنها را تغییر می دهد.

نمایش "تیغ کهنه" از پنجم بهمن ماه، به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی، با بازی حامد منافی، تارا میرک، علی پوریان، سعیده حامد، کامیار شکیبایی، فاطمه اسمعیلی، امین حاجی اکبری و یوسف اکبرزاده ساعت ۱۸:۳۰ در تالار استاد صادقی تئاتر شهر تبریز اجرا می شود.

زنگ افتتاح نمایش تیغه کهنه با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد، شهرام دبیری عضو شورای شهر، نماینده تام الاختیار استاندار آذربایجان شرقی در ستاد «تبریز ۲۰۱۸»، مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز و مدیرمسئول انتشارات شایسته در تئاتر شهر تبریز نواخته شد.

گفتنی است؛ نمایش " تیغه کهنه" به کارگردانی یعقوب صدیق جمال به مدت ۲۵ روز، ساعت ۱۹ در محل تئاتر شهر به اجرا در می آید.