در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «زولپیدم»:

وظیفه تئاتر طرح مساله است

کارگردان نمایش زولپیدم گفت: این نمایش روایت زندگی افرادی که در بازه زمانی دهه ی ۶۰ به دنیا آمده اند را شامل می شود.

به گزارش انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، فرزین ریحانی راد، همزمان با اجرای نمایش «زولپیدم» در جمع خبرنگاران گفت: این نمایش دو بخش را شامل می شود در ابتدا زولپیدم به همه ی افرادی که در بازه زمانی دهه ۶۰ متولد شده اند تقدیم می شود و بخش دوم به وضعیت اقتصادی جامعه اشاره دارد.

وی افزود: بخش اول نسلی را شامل می شود که با فعل و انفعلات و آزمون خطاهای بسیاری روبه رو و در برقراری ارتباطات اجتماعی بسیار ضعیف بوده اند و بخش دوم این نمایش که شرایط اقتصادی روز جامعه را بازگو می کند وضعیتی رتا شامل می شود که همه افراد جامعه به نوعی گریبان گیر آن شده اند.

ریحانی راد، در تشریح طرح نمایش «زولپیدم» با بیان اینکه به دلیل اینکه من نیز متولد دهه ی ۶۰ هستم تصمیم گرفتم تا از حال و احوال روزگاری که گذرانده ام نمایشی به اجرا در آورم، اذعان داشت: در واقع نمایش ما نشان دهنده ی روابط ناسالم، یاد نگرفتن عشق و نافرجامی است و تنهایی ای که به افراد این دهه غلبه کرده است.

این کارگردان جوان تبریزی، ادامه داد: اتفاق خاصی که در این نمایش می افتاد سپری کردن دوران رکود است و این دو بخش با یگدیگر تلاقی پیدا کرده و فضای خاصی را برای یک هنرمند به وجود آورده اند.

فرزین ریحانی راد تصریح کرد: تئاتر یک نیاز اساسی برای جامعه محسوب می شود، وظیفه تئاتر طرح مسئله بوده و در حالت کلی کار فرهنگی مسئله ای ست که در پروسه زمانی ۲۰ الی ۳۰ ساله به نتیجه می رسد.

وی در خصوص نام نمایش «زولپیدم» خاطرنشان کرد: این نام در واقع به داستان نمایش باز می گردد، زولپیدم نام قرص خاصی است که درصورت مصرف اگر فرد نخوابد دچار یک سری مشکلات اختلالی و توهمی می شود، هدف اصلی از انتخاب این نام برای نمایش پیگیری و به جستجو پرداختن تماشاگران در رابطه با نام نمایش بود.

فرزین ریحانی راد، یادآور شد: این قرص اولین بار در جنگ بین آمریکا و عراق به سربازان آمریکایی توزیع می گردیده تا شب ها به آسانی به خواب روند.

کارگردان نمایش «زولپیدم» با بیان اینکه همچنین بستر جامعه باید زمینه تولید کار فرهنگی را آماده نماید، تصریح کرد: هنر یک اتفاق جوششی است نه کوششی، من تلاشی برای نمایش نمی کنم و هنر من خودش به مخاطبان اثرات را نشان خواهد داد.

هنرمند جوان تبریزی تاکید کرد: امید بر آن دارم در شهر ما خبرنگاری از میان اصحاب رسانه به صورت تخصصی در این حوزه یافت شود تا بتواند با قلم خود اتفاقات مانای هنر را به صورت گسترده تر بنویسد.

* تکنولوژی بدون هنر آسیب زاست

امیر اطمینان تهیه کننده نمایش «زولپیدم» گفت: اگر این کار به لحاظ مالی بتواند خود را نمایان سازد ما قصد آن را داریم تا این اجرا سفیر فرهنگی تبریز باشد و در شهرهای مختلف اجرا گردد همچنین  برای اجرای خارج از کشور نیز برنامه هایی را مد نظر داریم و رایزنی های اولیه نیز صورت گرفته است.

وی خاطرنشان شد: هنر پیشرو تر از تکنولوژی ست و تکنولوژی بدون هنر سراسر آسیب را شامل می شود ولی همین تکنولوژی با فرهنگ و هنر فرصتی برای صعود است.

اطمینان ادامه داد: در تئاتر مجبوریم تا از بالا نویس استفاده نمایم و به همین خاطر از زبان فارسی استفاده کرده ایم، دلیل زبان فارسی این کار نیز بخاطر قصد اجرای این نمایش در دیگر شهرها بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به کمک اصحاب رسانه کارهای هنری را به نحو احسن اجرایی کنیم و بازگشت سرمایه انجام گیرد اتفاق بالانویس یا زیرنویس را در تئاتر نیز اجرایی خواهیم نمود.

امیر اطمینان، افزود: اصحاب رسانه با برقراری ارتباط در میان توده مردم می تواند زمینه بهتری را برای شناسندن نمایش داشته باشند.

تهی کننده نمایش زولپیدم، اظهار کرد: در دوره ریاست بابک نهرین در انجمن نمایش استان با صراحت تمام می توان گفت وضع تئاتر شهر بسیار تغییر کرده و همچنین شاهد موفقیت هایی بسیاری شدیم.

مرتضی میرزازاده بازیگر نقش اصلی نمایش زولپیدم درخصوص این نمایش اظهار کرد: وقتی متنی با رویکرد زندگی و دغدغه های نسل دهه شصتی ایران نوشته می شود ما را نیز شامل خواهد بود چون زاده آن دهه هستیم.

وی افزود: نقش من در این نمایش با دغدغه کاراکتر متعادل سازی شده است و به دلیل اینکه من نیز با مشکلات روابطی آن زمان روبه رو بوده ام این کار باعث شد تا بار دیگر خود را در آن برهه زمانی تصور نمایم.




نظرات کاربران